Muzyka na żywo

„Demon cyrku”, reż. T. Browning | Święto Niemego Kina | Dzień #4
post
„Demon cyrku”, reż. T. Browning | Święto Niemego Kina | Dzień #4

19. edycję Święta Niemego Kina zamkniemy filmem Demon cyrku w reżyserii Toda Browninga. Film przez wiele lat uznawany był za zaginiony, potem przez ponad 50 lat w obiegu funkcjonowała jego niekompletna kopia. Dopiero w 2022 roku został poddany pełnej rekonstrukcji dzięki taśmom odnalezionym w Czechach. Muzykę do filmu wykona kwartet Siema Ziemia czerpiący z takich

„Pierwszy kochanek”, reż. C. Brown | Święto Niemego Kina | Dzień #4
post
„Pierwszy kochanek”, reż. C. Brown | Święto Niemego Kina | Dzień #4

Przedostatnim filmem pokazywanym na tegorocznym Święcie Niemego Kina będzie Pierwszy kochanek Clarence’a Browna z 1925 roku. Był to przełom w karierze tego reżysera. To właśnie dzięki niemu został on dostrzeżony przez Josepha Schencka, producenta filmowego będącego jedną z najważniejszych postaci w Hollywood. Ścieżkę dźwiękową do filmu stworzą Marcin Masecki i Jerzy Rogiewicz. Wieloletni współpracownicy po

„Zamek Vogelöd”, reż. F. W. Murnau | Święto Niemego Kina | Dzień #4
post
„Zamek Vogelöd”, reż. F. W. Murnau | Święto Niemego Kina | Dzień #4

W tym roku przypada setna rocznica wprowadzenia taśmy 16mm. 19. edycja Święta Niemego Kina to rzadka okazja, by zobaczyć na wielkim ekranie filmy wyświetlane z szesnastki. Jednym z nich będzie Zamek Vogelöd w reżyserii Friedricha Wilhelma Murnaua, jednego z najwybitniejszych twórców niemieckiego kina niemego. Zamek Vogelöd, reż. Friedrich Wilhelm Murnau, 75 min, 1921, Niemcy Na

„Penrod i Sam”, reż. W. Beaudine | Święto Niemego Kina | Dzień #4
post
„Penrod i Sam”, reż. W. Beaudine | Święto Niemego Kina | Dzień #4

Jak co roku na Święcie Niemego Kina pamiętamy także o naszych najmłodszych widzach. Ostatniego dnia 19. edycji festiwalu pokażemy film Penrod i Sam, pierwszą ekranizację znanej amerykańskiej powieści dla młodzieży. Penrod i Sam, reż. William Beaudine, 83 min, 1923, USA Penrod i Sam są chłopakami z przedmieść, wiodącymi rej wśród paczki dzieciaków z okolicy. Ich

„Ludzie bez jutra”, reż. A. Hertz | Święto Niemego Kina | Dzień #3
post
„Ludzie bez jutra”, reż. A. Hertz | Święto Niemego Kina | Dzień #3

Trzeci dzień Święta Niemego Kina zakończy film Aleksandra Hertza z 1919 roku Ludzie bez jutra. Muzykę do filmu wykona legenda polskiego jazzu, saksofonista Adam Pierończyk z zaproszonymi gośćmi. Ludzie bez jutra, reż. Aleksander Hertz, 87 min, 1921, Polska Do warszawskiego teatru zostaje zaangażowana nowa aktorka Lola Wirska. Alfred Runicz, rotmistrz huzarów, jest oczarowany i traci

„Wiosną”, reż. M. Kaufman | Święto Niemego Kina | Dzień #3
post
„Wiosną”, reż. M. Kaufman | Święto Niemego Kina | Dzień #3

W sekcji Nieme kino ukraińskie 19. Święta Niemego Kina zaprezentujemy dwa filmy kijowskiego reżysera Michaiła Kaufmana, do niedawna zapomnianego twórcy, który przez większość kariery niesłusznie pozostawał w cieniu swego brata, Dżigi Wiertowa. Drugim filmem, który pokażemy w tej sekcji, jest obraz Michaiła Kaufmana z 1929 roku, Wiosną. Wiosną, reż. Michaił Kaufman, 1929, ZSRR, Ukraina W

Zestaw krótkich filmów o Krakowie | Święto Niemego Kina | Dzień #3
post
Zestaw krótkich filmów o Krakowie | Święto Niemego Kina | Dzień #3

W roku 1929, w Poznaniu odbyła się PWK – Powszechna Wystawa Krajowa. Była to ogromna wystawa zorganizowana z okazji 10-lecia odzyskania niepodległości, podczas której zaprezentowano rozwój i osiągnięcia młodego państwa niemal we wszystkich dziedzinach. Władze Krakowa zamówiły filmy promujące miasto, które wyświetlane były podczas wystawy. Ich twórcą był Szczęsny Mysłowicz – filmowiec z Krakowa, założyciel

Zwierzęce gwiazdy niemego kina | Święto Niemego Kina | Dzień #3
post
Zwierzęce gwiazdy niemego kina | Święto Niemego Kina | Dzień #3

Trzeci dzień 19. edycji Święta Niemego Kina rozpoczniemy od przeglądu pierwszych filmów niemych, w których ważną rolę „zagrały” zwierzęta. Większość obrazów, które zostaną zaprezentowane podczas tej projekcji, powstało we Francji w drugiej i trzeciej dekadzie XX wieku. Program Bout-de-Zan kradnie słonia, reż. Louis Feuillade, Francja, 1913 Bout-de-Zan, mały chłopczyk – włóczęga napotyka na cygański tabor,

„Batalia, jakiej nie było”, reż. M. Kaufman | Święto Niemego Kina | Dzień #2
post
„Batalia, jakiej nie było”, reż. M. Kaufman | Święto Niemego Kina | Dzień #2

Jednym z wątków będzie filmowa twórczość z Ukrainy. Drugiego dnia festiwalu pokażemy film Michaiła Kaufmana z 1925 roku, Batalia, jakiej nie było. W sekcji Nieme kino ukraińskie 19. Święta Niemego Kina zaprezentujemy dwa filmy kijowskiego reżysera Michaiła Kaufmana, do niedawna zapomnianego twórcy, który przez większość kariery niesłusznie pozostawał w cieniu swego brata, Dżigi Wiertowa. Batalia,

„Starcie wilków”, reż. N. M. Smith | Święto Niemego Kina | Dzień #2
post
„Starcie wilków”, reż. N. M. Smith | Święto Niemego Kina | Dzień #2

Drugi dzień 19. edycji Święta Niemego Kina zaczynamy od filmu Starcie wilków, w którym gra m.in. Rin-Tin-Tin pierwszy światowej sławy „psi” aktor filmowy. Muzykę do filmu wykona Semi-Invented Trio. Starcie wilków, reż. Noel M. Smith, 69 min, 1925, USA Wypłoszone przez pożar stado wilków zaczyna grasować w pobliżu miasteczka. Przywódca, znany w okolicy jako Lobo, broniąc