Wykłady

„Perła w koronie”, reż. K. Kutz | Akademia Polskiego Filmu
post
„Perła w koronie”, reż. K. Kutz | Akademia Polskiego Filmu

Akademia Polskiego Filmu to ogólnopolski program edukacyjny, upowszechniający wiedzę o historii polskiego kina. W ramach APF realizowane są zajęcia dla studentów i wolnych słuchaczy w kinach i na uczelniach w wielu miastach, m.in. w Warszawie, Łodzi. Przede wszystkim jest to dwuletni kurs historii polskiego filmu fabularnego, który inaugurację miał w 2009 roku. Zajęcia odbywają się

„Kobieta w oknie”, reż. F. Lang | Klub Seniora | Klasyka kina kryminalnego
post
„Kobieta w oknie”, reż. F. Lang | Klub Seniora | Klasyka kina kryminalnego

W pierwszej odsłonie tegorocznego Klubu Seniora, tym razem będącego przeglądem klasyki kina kryminalnego, pokażemy obraz Fritza Langa z 1945 roku. Repertuar trwającego od października 2023 do czerwca 2024 przeglądu przygotował filmoznawca Andrzej Bukowiecki. Będzie on także prelegentem i moderatorem dyskusji po projekcjach. Życzymy mocnych wrażeń! Kobieta w oknie, reż. Fritz Lang, 98 min, 1945, USA

[CYKL] Klub Seniora | Klasyka kina kryminalnego [październik 2023 – czerwiec 2024]
post
[CYKL] Klub Seniora | Klasyka kina kryminalnego [październik 2023 – czerwiec 2024]

„Nic tak nie ożywia filmu, jak trupy” – mawiał mistrz suspensu Alfred Hitchcock. Trup ściele się gęsto przynajmniej w części filmów, które kino Iluzjon (FINA) zaprezentuje w kolejnej odsłonie Klubu Seniora pod hasłem Aż dreszcz przechodzi… Klasyka kina kryminalnego. Jednak niech to nie odstraszy co bardziej wrażliwych widzów od przychodzenia – tradycyjnie w jeden z

„Fanfaron”, reż. D. Risi | Iluzjonowy Klub Filmowy
post
„Fanfaron”, reż. D. Risi | Iluzjonowy Klub Filmowy

Iluzjonowy Klub Filmowy to nowa inicjatywa kina Iluzjon, w ramach której dwa razy w miesiącu będziemy wydobywać z odmętów historii perły kina europejskiego ukryte w zasobach FINA. W każdy pierwszy i trzeci czwartek miesiąca wczujemy się w klimat ubiegłych lat dzięki projekcjom z taśmy 35 mm, wspólnie oglądając, dyskutując i analizując obejrzane filmy. Pierwsza odsłona

„Demon cyrku”, reż. T. Browning | Święto Niemego Kina | Dzień #4
post
„Demon cyrku”, reż. T. Browning | Święto Niemego Kina | Dzień #4

19. edycję Święta Niemego Kina zamkniemy filmem Demon cyrku w reżyserii Toda Browninga. Film przez wiele lat uznawany był za zaginiony, potem przez ponad 50 lat w obiegu funkcjonowała jego niekompletna kopia. Dopiero w 2022 roku został poddany pełnej rekonstrukcji dzięki taśmom odnalezionym w Czechach. Muzykę do filmu wykona kwartet Siema Ziemia czerpiący z takich

„Pierwszy kochanek”, reż. C. Brown | Święto Niemego Kina | Dzień #4
post
„Pierwszy kochanek”, reż. C. Brown | Święto Niemego Kina | Dzień #4

Przedostatnim filmem pokazywanym na tegorocznym Święcie Niemego Kina będzie Pierwszy kochanek Clarence’a Browna z 1925 roku. Był to przełom w karierze tego reżysera. To właśnie dzięki niemu został on dostrzeżony przez Josepha Schencka, producenta filmowego będącego jedną z najważniejszych postaci w Hollywood. Ścieżkę dźwiękową do filmu stworzą Marcin Masecki i Jerzy Rogiewicz. Wieloletni współpracownicy po

„Zamek Vogelöd”, reż. F. W. Murnau | Święto Niemego Kina | Dzień #4
post
„Zamek Vogelöd”, reż. F. W. Murnau | Święto Niemego Kina | Dzień #4

W tym roku przypada setna rocznica wprowadzenia taśmy 16mm. 19. edycja Święta Niemego Kina to rzadka okazja, by zobaczyć na wielkim ekranie filmy wyświetlane z szesnastki. Jednym z nich będzie Zamek Vogelöd w reżyserii Friedricha Wilhelma Murnaua, jednego z najwybitniejszych twórców niemieckiego kina niemego. Zamek Vogelöd, reż. Friedrich Wilhelm Murnau, 75 min, 1921, Niemcy Na

„Penrod i Sam”, reż. W. Beaudine | Święto Niemego Kina | Dzień #4
post
„Penrod i Sam”, reż. W. Beaudine | Święto Niemego Kina | Dzień #4

Jak co roku na Święcie Niemego Kina pamiętamy także o naszych najmłodszych widzach. Ostatniego dnia 19. edycji festiwalu pokażemy film Penrod i Sam, pierwszą ekranizację znanej amerykańskiej powieści dla młodzieży. Penrod i Sam, reż. William Beaudine, 83 min, 1923, USA Penrod i Sam są chłopakami z przedmieść, wiodącymi rej wśród paczki dzieciaków z okolicy. Ich

„Ludzie bez jutra”, reż. A. Hertz | Święto Niemego Kina | Dzień #3
post
„Ludzie bez jutra”, reż. A. Hertz | Święto Niemego Kina | Dzień #3

Trzeci dzień Święta Niemego Kina zakończy film Aleksandra Hertza z 1919 roku Ludzie bez jutra. Muzykę do filmu wykona legenda polskiego jazzu, saksofonista Adam Pierończyk z zaproszonymi gośćmi. Ludzie bez jutra, reż. Aleksander Hertz, 87 min, 1921, Polska Do warszawskiego teatru zostaje zaangażowana nowa aktorka Lola Wirska. Alfred Runicz, rotmistrz huzarów, jest oczarowany i traci

„Wiosną”, reż. M. Kaufman | Święto Niemego Kina | Dzień #3
post
„Wiosną”, reż. M. Kaufman | Święto Niemego Kina | Dzień #3

W sekcji Nieme kino ukraińskie 19. Święta Niemego Kina zaprezentujemy dwa filmy kijowskiego reżysera Michaiła Kaufmana, do niedawna zapomnianego twórcy, który przez większość kariery niesłusznie pozostawał w cieniu swego brata, Dżigi Wiertowa. Drugim filmem, który pokażemy w tej sekcji, jest obraz Michaiła Kaufmana z 1929 roku, Wiosną. Wiosną, reż. Michaił Kaufman, 1929, ZSRR, Ukraina W