„Doppelgänger. Sobowtór”, reż. J. Holoubek

Doppelgänger. Sobowtór, reż. Jan Holoubek, 119 min, 2023, Polska

Film przenosi widzów w czas przełomu lat 70. i 80., a jego akcja rozgrywa się po dwóch stronach żelaznej kurtyny równocześnie. Hans  żyje w tętniącym życiem Strasburgu, korzystając z możliwości, jakie daje Zachód. Wtapia się w lokalną społeczność, jednocześnie prowadząc działalność szpiegowską. Bitner mieszka z rodziną w Gdańsku, pracuje w stoczni. Pozornie nic nie łączy obu mężczyzn, jednak przeszłość skrywa tajemnicę, która postawi ich przed koniecznością zmierzenia się z własnymi słabościami i namiętnościami. Obaj staną przed pytaniem dotyczącym swojej tożsamości.

Plan projekcji

27.10, godz. 21.00

28.10, godz. 18.30

29.10, godz. 20.00

30.10, godz. 18.00

 

 

Ilustracja: TVN Warner Bros. Discovery

 

 

Akademia Polskiego Filmu to ogólnopolski program edukacyjny, upowszechniający wiedzę o historii polskiego kina. W ramach APF realizowane są zajęcia dla studentów i wolnych słuchaczy w kinach i na uczelniach w wielu miastach, m.in. w Warszawie, Łodzi. Przede wszystkim jest to dwuletni kurs historii polskiego filmu fabularnego, który inaugurację miał w 2009 roku.

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu, składają się z godzinnych wykładów, projekcji dwóch filmów i spotkań z twórcami.

Program

godz. 17.00 Wykład prof. Marcina Adamczaka

godz. 18.00 Perła w koronie, reż. Kazimierz Kutz, 111 min, 1971, Polska

Perła w koronie to druga część tryptyku śląskiego Kazimierza Kutza. Śląsk, lata 30. ubiegłego wieku. Górnik Jaś i jego rodzina, żona Wichta oraz synkowie, dowiadują się o planowanej likwidacji kopalni. To decyzja niemieckiego właściciela. Pracownicy postanawiają rozpocząć strajk. Zarząd kopalni zrobi wszystko, aby osiągnąć swoje cele. Tymczasem ludzie w mieście, a chwilę potem na całym Śląsku, zaczynają solidaryzować się ze strajkującymi.

W wywiadzie Bożeny Janickiej („Kino” 1/1972) Kazimierz Kutz powiedział: „Realizowałem Perłę w koronie w innym świecie niźli ten, w którym zazwyczaj rodzi się film: robiłem swój film między swoimi. Wszystko to jest ważne, ponieważ obraz na ekranie składa się ze zmysłowych szczegółów, z tego, co uda się zebrać, zaaranżować i pokazać. Ale ważniejsze jest, że warunki w jakich reżyser pracuje mają ogromny wpływ na jego postawę wewnętrzną. Robiłem Perłę w koronie w poczuciu pełnej wewnętrznej swobody, bo wiedziałem, że robię mój własny film o mnie samym. Uwolniłem się od wszelkich zahamowań, wynikających z tego, że trzeba się będzie rozliczać przed kimś innym niż ja sam i widz”.

 

Ilustracja: kadr z filmu Perła w koronie, reż. Kazimierz Kutz, źródło: Fototeka FINA

Christine, reż. John Carpenter, 110 min, 1983, USA

W 1957 roku w czasie montażu samochodów w fabryce w Detroit dochodzi do wypadku. Zatrzaskująca się klapa samochodu rani jednego z robotników, drugi zostaje znaleziony martwy wewnątrz pojazdu. Kilkadziesiąt lat później, mieszkający w Kalifornii siedemnastoletni Arnie, nieśmiały i terroryzowany przez kolegów, spostrzega wystawiony na sprzedaż, zdezelowany samochód marki Plymouth. Dowiaduje się, że nieżyjący właściciel nazywał go „Chrisitine”. Chłopak kupuje wóz i doprowadza go do stanu użytkowania. Lśniąca nowością „Christine” zaczyna zdradzać nieoczekiwane właściwości… „Licznym wielbicielom prozy Stephena Kinga, autora znakomitych, głębokich psychologicznie i skomplikowanych narracyjnie horrorów, jego nazwisko wystarczy za rekomendację filmu. Książka stała się bestsellerem, tym bardziej uznanie zyskał film, który opowiada o miłości do samochodów i wsparty jest sugestywną muzyką rockową” – reklamował obraz Carpentera producent Richard Kobritz.

O cyklu Z archiwum popkultury

Kochamy mistrzów europejskich i kino klasyczne, ale czym byłoby kino bez popkultury?

Choć na co dzień jesteśmy kinem bez popcornu i pozostajemy wierni bardziej wymagającemu repertuarowi, czasem lubimy rozsmakować się w innych rejonach kina. Tym razem wyjątek robimy dla filmów popkulturowych. W najnowszym cyklu Z archiwum popkultury co miesiąc będziemy prezentować wybrane filmowe klasyki – filmy w wielu wypadkach kultowe, będące przedmiotem nieskończonych intertekstualnych odniesień i znajdujące się na listach wielu kinomanów. Skoncentrujemy się zwłaszcza na przebojach z lat 70. i 80. Postaramy się zaspokoić widzów wybrednych i spragnionych mocnych wrażeń. Bo wierzymy, że dobre kino to mieszanka sztuki i dobrej rozrywki, a granice między kinem artystycznym i popularnym są bardzo płynne. W najnowszym cyklu przyjrzymy się przełomowym produkcjom, które tworzyły amerykańską popkulturę w kinie, kreowały trendy, zmieniały kierunki konkretnych gatunków filmowych, a nawet wpływały powstawanie nowych. Stworzymy widzom niepowtarzalną okazję zobaczenia na dużym ekranie dzieł takich jak Szczęki, Blues Brothers, Terminator, czy Candyman – w dodatku ze starych, archiwalnych kopii 35 mm. Odciśnięty na taśmach filmowych znak czasu stworzy unikatową atmosferę nostalgicznej podróży w przeszłość, w którą wspólnie się udamy.

Trzeci Tydzień Warszawskich Kin Studyjnych odbywa się w tym roku stacjonarnie w dniach 16–22 października w 13 stołecznych kinach studyjnych. W programie znalazły się 4 filmy przedpremierowe, seans niemy z muzyką na żywo, pokazy z audiodeskrypcją, panele dyskusyjne, gra miejska, promocje książek, impreza z dj-em, finisaż wystawy, spotkania z twórcami, pokazy klasyki kinowej w odrestaurowanej wersji i inne wydarzenia towarzyszące. W Kinie Iluzjon z tej okazji zaprezentujemy film India Song Marguerite Duras z  1975 roku.

India Song, reż. Marguerite Duras, 95 min, 1975, Francja

Historia miłosna rozgrywająca się w latach 30. w środowisku francuskiej dyplomacji wiodącej osamotnione życie w kolonii w Azji Południowo-Wschodniej.

 

Ilustracja: kadr z filmu India Song, reż. M. Duras

W pierwszej odsłonie tegorocznego Klubu Seniora, tym razem będącego przeglądem klasyki kina kryminalnego, pokażemy obraz Fritza Langa z 1945 roku. Repertuar trwającego od października 2023 do czerwca 2024 przeglądu przygotował filmoznawca Andrzej Bukowiecki. Będzie on także prelegentem i moderatorem dyskusji po projekcjach. Życzymy mocnych wrażeń!

Kobieta w oknie, reż. Fritz Lang, 98 min, 1945, USA

Bohaterem filmu Fritza Langa jest roztargniony profesor, który w wyniku tajemniczego i skomplikowanego rozwoju wypadków, zostaje wciągnięty w krąg zbrodni. Zauroczony portretem kobiety mężczyzna spotyka na ulicę damę z obrazu i daje się wplątać w intrygę….

Choć Kobieta w oknie nie zdobyła takiej sławy jak Sokół maltański czy Podwójne ubezpieczenie, to jednak zaliczana bywa przez krytyków do najwybitniejszych filmów noir.

Reżyser zręcznie dawkuje napięcie, a w pewnym momencie zaskakuje widzów znamiennym plot twistem. Znana ze współpracy z Langiem Joan Bennett zagrała bardzo nieoczywistą postać femme fatale – twórcy bardzo interesująco grają w filmie z figurą kobiety fatalnej.

„Nic tak nie ożywia filmu, jak trupy” – mawiał mistrz suspensu Alfred Hitchcock. Trup ściele się gęsto przynajmniej w części filmów, które kino Iluzjon (FINA) zaprezentuje w kolejnej odsłonie Klubu Seniora pod hasłem Aż dreszcz przechodzi… Klasyka kina kryminalnego. Jednak niech to nie odstraszy co bardziej wrażliwych widzów od przychodzenia – tradycyjnie w jeden z czwartków w miesiącu, na godzinę 11.00 do Iluzjonu.

Wybraliśmy bowiem filmy, które wprawdzie chwilami mrożą krew w żyłach, ale nie epatują przemocą. Miast tego wciągają widza w inteligentnie poprowadzoną przez świetnych reżyserów, trzymającą w napięciu intrygę. Intrygę okraszoną sensacyjnymi scenami, np. trwającym 32 minuty (!) napadem rabunkowym w Rififi (1955) Julesa Dassina, zgłębianiem mentalności złoczyńców i stróżów prawa, a nawet choćby w Kobiecie w oknie (USA 1944) Fritza Langa czy Szale (1972) Alfreda Hitchcocka humorem. Komizmu nie brakuje też oczywiście nomen omen komedii kryminalnej Alexandra Mackendricka Jak zabić starszą panią (1955).

W stronę satyry politycznej zmierza natomiast nagrodzone Oscarem Śledztwo w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem Elio Petriego (1970).

Na miłośników kryminałów czekają ekranizacje mistrzyń literatury tego gatunku takich jak Patricia Highsmith  (W pełnym słońcu René Clémenta)  i Agatha Christie (Morderstwo w Orient Expresie Sidneya Lumeta).

Na kryminalnym ekranie zajaśnieją wielkie gwiazdy kina: Ingrid Bergman, Jacqeline Bisset, Sean Connery, Alain Delon, Albert Finney, Alec Guinness, Edward G. Robinson, Peter Sellers i wiele innych, wśród nich – w opartym na scenariuszu Joe Alexa Zbrodniarzu i pannie (1963) Janusza Nasfetera – Ewa Krzyżewska i Zbigniew Cybulski. Drugim filmem polskim w  przeglądzie i to wybitnym! – będzie Wśród nocnej ciszy (1978) Tadeusza Chmielewskiego, adaptacja powieści Ladislava Fuksa Śledztwo prowadzi radca Heumann, uświetniona kreacjami aktorskimi Tomasza Zaliwskiego i Henryka Bisty.

Repertuar przeglądu przygotował filmoznawca Andrzej Bukowiecki, który będzie także prelegentem i moderatorem dyskusji po projekcjach. Życzymy mocnych wrażeń!

Program

Pełna informacja o seansach w Kinie Iluzjon (w tym o biletach) znajduje się na stronie kina.

 

26.10, godz. 11.00 Kobieta w oknie (reż. Fritz Lang, 98 min, 1945, USA)

 

 

Ilustracja: kadr z filmu Wśród nocnej ciszy, red. T. Chmielewski

Silver Haze, reż. Sacha Polak, 102 min, 2023, Holandia, Wielka Brytania

Franky mieszka z matką i bratem na peryferiach Londynu. Pracuje w szpitalu jako pielęgniarka. Będąc jeszcze dzieckiem ucierpiała w pożarze i cały czas nie może pogodzić się z tym, że winni tego zdarzenia nie zostali ukarani. Kiedy zakochuje się w dziewczynie, która trafiła na oddział po próbie samobójczej, jest w stanie na chwilę zapomnieć o bolesnej przeszłości.

Opis dystrybutora

Plan projekcji

Pełna informacja o seansach w Kinie Iluzjon (w tym o biletach) znajduje się na stronie kina.

 

27.10, godz. 21.00

28.10, godz. 18.30

29.10, godz. 20.00

30.10, godz. 18.30

 

Czas krwawego księżyca, reż. Martin Scorsese, 206 min, 2023, USA

Czas krwawego księżyca to epicki western kryminalny powstały na podstawie książki Davida Granna pod tym samym tytułem. Opowiada o serii tajemniczych zaginięć członków bogatego plemienia Osagów mieszkających na obszarach złóż ropy naftowej w Oklahomie. Sprawą zaczyna się interesować nowo powstała agencja federalna FBI i J. Edgar Hoover.

Plan projekcji

Pełna informacja o seansach w Kinie Iluzjon (w tym o biletach) znajduje się na stronie kina.

 

20.10, godz. 19.30

21.10, godz. 19.00

22.10, godz. 19.00

23.10, godz. 19.00

26.10, godz. 19.00

27.10, godz. 17.00

28.10, godz. 15.00

29.10, godz. 14.30

30.10, godz. 19.00

 

 

Ilustracja: kadr z filmu Czas krwawego księżyca, reż. M. Scorsese, United International Pictures

Iluzjonowy Klub Filmowy to nowa inicjatywa kina Iluzjon, w ramach której dwa razy w miesiącu będziemy wydobywać z odmętów historii perły kina europejskiego ukryte w zasobach FINA. W każdy pierwszy i trzeci czwartek miesiąca wczujemy się w klimat ubiegłych lat dzięki projekcjom z taśmy 35 mm, wspólnie oglądając, dyskutując i analizując obejrzane filmy. Pierwsza odsłona cyklu Notti di cinema to kino włoskie lat 60. i 70., które wykracza poza jedną, dominującą stylistykę, łącząc w sobie dorobek składający się na ponad 3000 filmów pełnometrażowych, fabuł, animacji i dokumentów.

Fanfaron, reż. Dino Risi, 105 min, 1962, Włochy

Akcja filmu rozpoczyna się w Rzymie podczas sierpniowego święta narodowego Ferragosto. Młody, nieśmiały student prawa, Roberto poznaje starszego od siebie mężczyznę o imieniu Bruno, który zaprasza go do wspólnej przejażdżki samochodowej. Pewny siebie, zuchwały Bruno postanawia wciągnąć młodego Roberta w wir rozrywkowego, pełnego przygód, beztroskiego życia. Zauroczony Robert poddaje się wpływom szalonego kompana.

Fanfaron to przebojowe połączenie kina drogi i satyry obyczajowej przedstawiającej przejmujący portret Włoch z początku lat 60.

Przed filmem prelekcję wygłosi Lidia Mikulska i Kasia Stasiełuk. Po filmie dyskusja.

 

Ilustracja: kadr z filmu Fanfaron, D. Risi

Zapraszamy na wyjątkowy pokaz serii Królestwo w reżyserii Larsa von Triera.

Po dwudziestu pięciu latach od wydarzeń z oryginalnych serii znowu trafiamy do nawiedzonego szpitala w centrum Kopenhagi, i jak się okazuje, niewiele się zmieniło: lunatyczka Karen łączy siły z personelem oddziału, by stawić opór mocom piekielnym, syn doktora Helmera przejmuje schedę po ojcu, a w szpitalnych podziemiach żarliwe dyskusje toczy tajne bractwo Anonimowych Szwedów. Von Trier zachowuje podlany cynicznym sosem humor, warstwę wizualną odmalowaną w sepiowych barwach, ale i całą strukturę konceptualną pierwszego Królestwa – miesza porządek świata żywych ze światem umarłych, jako budulca konsekwentnie używa popkulturowych prefabrykatów i karykaturuje je do granic absurdu.

Program

Pełna informacja o seansach w Kinie Iluzjon (w tym o biletach) znajduje się na stronie kina.

 

17.10, godz. 18.00 Królestwo (reż. Lars von Trier, 280 min, 1994, Dania, Szwecja, Francja, Niemcy, Włochy, Norwegia, Holandia)

24.10, godz. 18.00 Królestwo II (reż. Lars von Trier, 286 min, 1997, Dania, Szwecja, Włochy, Francja, Norwegia, Niemcy)

31.10, godz. 17.30 Królestwo: Exodus (reż. Lars von Trier, 2022, 295 min, Dania, Szwecja, Belgia)

 

Ilustracja: kadr z filmu Królestwo: Exodus, reż. L. von Trier