Program
8:30-9:00 Rejestracja uczestników
9:00-9:15 Powitanie gości
9:15-10:45 Zbiory w sieci. Cyfrowe repozytoria materiałów audiowizualnych.
Coraz istotniejszym zadaniem wszystkich instytucji z obszaru GLAM jest digitalizacja i upowszechnianie w Internecie, w sposób jak najbardziej otwarty, swoich zbiorów. Stratega ta wpisuje się w trend intensywnego wychodzenia w stronę odbiorców – zarówno wirtualnych, którzy poszukują dostępu do treści niezależnie od swojego miejsca położenia oraz pory dnia i nocy, jak i realnych, do których nie docierały dotychczasowe formy promocji. Upowszechnianie w sieci zbiorów wymaga przezwyciężenia obostrzeń prawnych i technologicznych oraz wiąże się z wyborem tego co, w jaki sposób i w jakim zakresie zamierza się udostępnić.
Podczas dyskusji przyjrzymy się cyfrowym repozytoriom materiałów audiowizualnych różnorodnych instytucji – archiwum, szkoły filmowej oraz muzeów. Porozmawiamy o różnorodnych strategiach udostępniania treści, jak również o tym, w jaki sposób, oprócz oglądania, można z nich korzystać.
Udział wezmą: Łukasz Ronduda (MSN), Jakub Zgierski (FINA), dr hab. Katarzyna Mąka-Malatyńska (UAM, Szkoła Filmowa), Joanna Kaliszewska (FINA), dr Joanna Buchalska (ALK). Prowadzenie: Paulina Haratyk (FINA)
10:45-11:00 Przerwa kawowa
11:00-12:30 Reuse w muzyce
Bez odnoszenia się do metody samplingu nie sposób mówić o losach hip-hopu czy disco. Podczas panelu w FINA większy nacisk położony zostanie jednak nie na perspektywie historycznej czy krytycznomuzycznej, ale na praktycznej stronie artystycznego recyklingu. Będzie to możliwe dzięki obecności gości – muzyków, którzy w swoich pracach sięgali po tę metodę pracy. Misia Furtak opowie o „Swobodzie Użycia” – projekcie przygotowanym wraz z Centrum Cyfrowym; Mateusz Wasiucionek podzieli się swoimi doświadczeniami dotyczącymi recyclingu domeny publicznej, a Piotr „Hatti Vatti” Kaliński przybliży możliwości, jakie daje artyście współpraca z audiowizualnym archiwum. Prowadzenie: Jan Błaszczak (FINA)
12:30-13:15 Przerwa lunchowa
13:15-14:45 Warsztaty filmowe (sala Minimax) albo warsztaty tworzenia muzyki filmowej (sala Wielka Gra)
Na warsztatach wspólnie wykonamy film – klatka po klatce, bezpośrednio na taśmie filmowej. Będzie można spróbować swych sił w jednej z technik:
– animacja drapana – wydrapywanie obrazów rylcem na czarnej taśmie filmowej
– animacja non-camerowa – malowanie filmu bezpośrednio na czystej taśmie filmowej przy pomocy pisaków, pędzelków i stempli
– kolorowanie – ręczne kolorowanie czarno-białego filmu klatka po klatce tak, jak to się robiło ponad sto lat temu. Warsztat poprowadzą Paulina Haratyk i Michał Pieńkowski.
Na warsztatach muzycznych wspólnie stworzymy ścieżkę dźwiękową, eksperymentując z dźwiękiem jako materiałem twórczym oraz nośnikiem informacji, ucząc się uważnego słuchania, budowania relacji pomiędzy obrazem i dźwiękiem i improwizacji. Efektem obu warsztatów będzie pokaz zmontowanego i udźwiękowionego na żywo filmu na sali projekcyjnej. Warsztat poprowadzi Konrad Gęca.
14:45-15:00 Przerwa kawowa
15:00-16:20 Ponowne wykorzystanie archiwalnych materiałów filmowych – kreacja, opowiadanie jednostkowych historii wpisanych w historie zbiorowe.
Podczas spotkania twórcy, którzy w swoich pracach wykorzystują archiwalne materiały filmowe i fotograficzne, opowiedzą o metodzie pracy twórczej ze znalezionymi materiałami i przybliżą sposoby korzystania ze współczesnych archiwów. Zadamy pytanie o to, w jaki sposób nowoczesne instytucje przechowujące archiwalne zbiory audiowizualne, mogłyby wyjść im naprzeciw i pomóc w pracy twórczej opierającej się na wykorzystaniu materiałów zarejestrowanych w przeszłości. Porozmawiamy także o charakterze archiwalnych materiałów filmowych – o tym, co ich ponowne wykorzystanie może powiedzieć nam o historii, jakie możliwości twórcze daje ich wykorzystanie i jakie niesie ograniczenia w pracy kreowania artystycznego przekazu.
W dyskusji wezmą udział: Marta Dzido (reżyserka i pisarka, autorka filmu “Solidarność według kobiet”), Zuzanna Janin (artystka sztuk wizualnych, autorka m.in. projektu “Majka z filmu”), Piotr Śliwowski (autor filmów dokumentalnych i reportaży, współreżyser filmu “Solidarność według kobiet”) Prowadzenie: Gabriela Sitek (doktorantka ISzA UJ, zajmująca się tematyką found footage)
16:20-16:40 Wystąpienie prof. Ryszarda Kluszczyńskiego (UŁ)
Od filmu montażowego do cyfrowego remiksu.