Alma Kar była jedna z najusilniej kreowanych na gwiazdę polskich aktorek. Jej impresario, producent filmowy Stefan Gulanicki starał się stworzyć odpowiednią oprawę dla jej kariery: obsadzał ją w głównych rolach w filmach kręconych z niebywałym rozmachem, w gwiazdorskiej obsadzie, w których partnerowali jej najpopularniejsi amanci: Eugeniusz Bodo i Aleksander Żabczyński. Mimo ogromnych nakładów finansowych Alma Kar nie zrobiła kariery, filmy z jej udziałem są ewenementami na tle polskiej produkcji filmowej tamtych czasów, a ona sama – jednym z większych fenomenów w historii polskiego kina.
Program
Po słońce do przyjaciół (Polska Agencja Telegraficzna, 11 min, 1938, Polska)
Grupa studentów nudzi się spędzając wakacyjne dni w Warszawie nad Wisłą. Za namową kolegi postanawiają wybrać się na tanią wycieczkę turystyczną do Jugosławii. Wspólnie z nimi zwiedzamy wybrzeża Adriatyku: m.in. wyspy Šolta i Brač. W drodze powrotnej odwiedzają Makarską, klasztor Savina i Belgrad. Film został zrealizowany przez Polski Akademicki Związek Zbliżenia Międzynarodowego „Liga” – międzyuczelniany związek zajmujący się m.in. organizowaniem wycieczek i wymian zagranicznych. W 2022 roku został rekonstruowany w oparciu o dwie kopie sprowadzone w latach 70. z archiwów w NRD i w ZSRR.
Panienka z poste-restante (reż. Michał Waszyński, Jan Nowina-Przybylski, 86 min, 1935, Polska)
Marysia jest młodą pracownicą urzędu pocztowego. Na skutek pomyłki w jednym z telegramów, zostaje wysłana do Wiednia jako prywatna sekretarka przemysłowca, z którym ma udać się do Jugosławii, by sfinalizować podpisanie dużego międzynarodowego kontraktu. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy okazuje się, że dla dobra interesu razem ze swoim nowym „szefem” będą musieli udawać młode małżeństwo.
Panienka z poste restante to najbardziej efektowny film z udziałem Almy Kar. Plenery kręcone były w Wiedniu oraz nad Morzem Adriatyckim, a partnerem młodej aktorki był ulubieniec żeńskiej publiczności kinowej, Aleksander Żabczyński.
Prelekcję przed filmami wygłosi filmograf FINA Michał Pieńkowski.
Wstęp
Wstęp wolny. Wejściówki do odbioru w kasie kina.\
O cyklu Film z historią
Cykl poświęcony jest polskim filmom przedwojennym zdigitalizowanym przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Ilustracja: Alma Kar jako Marysia Kochańska i Aleksander Żabczyński jako prezes Adam Olszewicz w kostiumach kąpielowych w jednej ze scen filmu Panienka z poste-restante, PD