Co roku 1 stycznia uwalniane są prawa majątkowe do utworów, których autorzy zmarli 70 lat wcześniej – co oznacza, że można korzystać z tysięcy zdjęć, książek, obrazów, grafik i piosenek. Na początku każdego roku Centrum Cyfrowe pokazuje, jak wspaniałą sprawą jest swobodny dostęp do kultury.
W obchody Dnia Domeny Publicznej włączyła się Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny. FINA postanowiła oddać fragmenty polskich filmów w ręce Klubu Komediowego, który zapowiada z tej okazji specjalny improwizowany pokaz
Święto domeny publicznej zacznie się od dyskusji Polecane, daily mixy i autoodtwarzanie – kultura w czasach algorytmów. Udział wezmą Kaja Klimek (krytyczka filmowa), Katarzyna Kasia (filozofka, kierowniczka Katedry Teorii Kultury ASP w Warszawie) i Alek Tarkowski (socjolog internetu). Co się dzieje z kulturą w rzeczywistości online? Czy właśnie obserwujemy śmierć kanonu kultury, jaki znamy, i tworzenie się nowego, którego kształt ustalają algorytmy? Czy zamieniliśmy odkrywanie nieznanego na podążanie za viralami i klikanie w “podobne”? Czy możliwe jest stworzenie kontrkultury wobec kultury algorytmicznej?
Drugi punkt programu Dnia Domeny Publicznej to otwarcie wystawy pokonkursowej (Re)zasoby. Zielone archiwa cyfrowe. TuEuropeana wspólnie z FINA zaprosiły polskich artystów do stworzenia plakatów o tematyce ekologicznej.
Dzień zamknie spektakl Całkiem publicznie – Klub Komediowy improwizuje do filmów dwudziestolecia. Klub Komediowy zagra sceny (także muzycznie – będziemy śpiewali!) do fragmentów przedwojennych filmów, które weszły już do domeny publicznej. Na ekranie zobaczymy m.in.:
– Polę Negri jako rezolutną nastolatkę, która ucieka z domu, by rozpocząć karierę tancerki w kabarecie, a po drodze rozkochuje w sobie kolejnych mężczyzn [“Bestia”, 1917],
– przemytników i podstępnego bosmana Rudolfa, a wraz z nimi Gdynię lat 20. [“Zew morza”, 1927],
– a także rannego w powstaniu styczniowym księcia Odrowąża zakochanego w zubożałej szlachciance Salomei [“Rok 1863”, 1922]
Wydarzenie organizowane jest przez Centrum Cyfrowe we współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym, Wikimedia Polska, Koalicja Otwartej Edukacji, Creative Commons Polska
Wstęp wolny.
Ilustracja: Martyna Berger, Foliofish, zwyciężczyni konkursu (Re)zasoby.