Zapraszamy w dniach 3–9 września 2022 roku do kina Iluzjon na „GDAŃSK’82. Festiwal, który się nie odbył“. Zaprezentujemy filmy, które po wprowadzeniu stanu wojennego zostały wycofane z dystrybucji i odłożone na półki. Przez lata czekały na premierę lub nie doczekały się jej nigdy. W Iluzjonie pokażemy tytuły, które mogłyby tworzyć program Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w 1982 roku, m.in.: Przesłuchanie Ryszarda Bugajskiego, Przypadek Krzysztofa Kieślowskiego czy Kobietę samotną Agnieszki Holland.
Program
Pełna informacja o programie festiwalu znajduje się w osobnym artykule.
godz. 16.00 Prognoza pogody, reż. Antoni Krauze, 1982, 86 min (pokaz dodatkowy), SALA MAŁA CZARNA
Jesień 1981 roku. Prognoza pogody dotycząca nadchodzącej zimy wywołuje przerażenie wśród mieszkańców domu starców. Transport przywiezionych do ich domu trumien przyspiesza decyzję o zbiorowej ucieczce. Film opowiada o starszych ludziach, którzy przebywając w odosobnieniu od świata, wyolbrzymiają docierające do nich sygnały. Krok, jaki podejmują jest dramatycznym wołaniem o uwagę innych i próbą odzyskania poczucia własnej wartości. Ale również świadectwem, że system państwowej opieki nie działa…
godz. 16.00 Kobieta samotna, reż. Agnieszka Holland, 1981, 92 min, SALA STOLICA
Obraz Agnieszki Holland prezentuje bohaterów z najniższej warstwy społecznej, którzy uchwyceni zostali w momencie desperackiej próby ucieczki od realiów własnej egzystencji. Poruszające role Marii Chwalibóg, wcielającej się w listonoszkę, samotnie wychowującą dziecko i Bogusława Lindy, grającego żyjącego z górniczej renty i chodzącego o kulach kalekę. Gorzkie rozliczenie niezrealizowanych obietnic poprawy ludzkiego losu, jakie zapowiadał socjalizm.
godz. 17.40 Debiutantka, reż. Barbara Sass, 102 min, SALA STOLICA
Bohaterką filmu jest młoda architekt, która po studiach przybywa do Gdańska, by pracować razem z mistrzem w tym fachu, prowadzącym słynną pracownię. Odkrywa jego skomplikowaną sytuację osobistą, ale i niedomogi zawodowe. Jednak codzienny, bliski kontakt powoduje, że ulega jego urokowi. Barbara Sass portretuje różne postawy kobiet wobec silnej męskiej osobowości, manipulującej otoczeniem. Film przedstawia dylemat bohaterki, zdającej sobie sprawę z jej skomplikowanego położenie, a także Gdańsk po roku 1980 – wytapetowany odezwami i ulotkami, informującymi o działaniach „Solidarności“.
godz. 19.30 Krzyk, reż. Barbara Sass, 1982, 88 min, SALA STOLICA
Marianna, dziewczyna z marginesu przestępczego warszawskiej Pragi, wychodzi z więzienia i dzięki pomocy kuratora społecznego dostaje pracę salowej w luksusowym domu starców. Zajmuje się tam między innymi starym, zgryźliwym pensjonariuszem. Jest rok 1981. Działacze związkowi przeprowadzają kontrolę w domu starców, podejrzewając, że zajmują tam bezprawnie miejsca dawni prominenci. Plotka głosi, że jednym z nich jest Stary. Marianna opuszcza ruderę, w której mieszka jej matka-alkoholiczka z kochankiem. Zatrzymuje się u Marka, pielęgniarza z domu starców. W oczekiwaniu na obiecane mieszkanie spółdzielcze Marek urządził sobie lokum w baraku. Pod wpływem uczucia do pielęgniarza Marianna przeistacza się z wulgarnej chłopczycy w sympatyczną, zadbaną dziewczynę. Nadzieje na mieszkanie rozwiewają się, Marek odchodzi. Zrozpaczona Marianna odpowiedzialnością za swoją bezdomność i nędzę obarcza Starego, który nie chciał jej pożyczyć pieniędzy na łapówkę w spółdzielni. W porywie wściekłości uderza go butelką i wydaje zwierzęcy krzyk bezsilności. W filmie znakomicie uchwycono atmosferę rewindykacji, panującą w roku 1981. Dom starców okazał się czytelną metaforą społeczeństwa.
godz. 21.00 „Kobiecy punkt widzenia” – rozmowa Mikołaja Mirowskiego z Dorotą Stalińską
Wstęp wolny.
Mikołaj Mirowski – historyk, publicysta. Redaktor naczelny kwartalnika „Pleograf”, wydawanego przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny. Naukowo zajmuje się historią ZSRR i tematyką stosunków polsko-żydowskich. Autor scenariusza programu „Pojedynki stulecia”, poświęconego najwybitniejszym polskim pisarzom XX wieku, emitowanego w 2018 roku w TVP Kultura. Od 2019 prowadzi w TVP Historia cykl prezentujący najciekawsze spektakle Teatru TV o tematyce historycznej. Autor książki Rewolucja permanentna Lwa Trockiego (2013) i tomu rozmów Piłsudski (nie)znany.
Dorota Stalińska – aktorka filmowa i teatralna, zadebiutowała w Człowieku z marmuru Andrzeja Wajdy (1976), pierwszą rolę główną zagrała w Bez miłości Barbary Sass (1980). Stała się też główną bohaterką jej dwóch następnych filmów: Debiutantki i Krzyku. Rola w Krzyku to największe aktorskie osiągnięcie artystki, za które otrzymała Brązowe Lwy Gdańskie, Złotą Kaczkę i dwie nagrody w San Sebastian.
Wstęp
Wejście na seanse i niektóre wydarzenia jest biletowane. Można też nabyć karnet na cały festiwal w cenie 99 złotych.
Ilustracja: kadr z filmu Debiutantka, reż. B. Sass