Wielokulturowy Festiwal Ekumeniczny WSPÓŁISTNIENIE odbędzie się 22 i 23 czerwca 2022. Wystąpią wybitni muzycy pochodzenia polskiego, greckiego, żydowskiego i syryjskiego. Pierwszego dnia zagrają Karolina Cicha & Spółka oraz MILO Ensemble, w drugim dniu swój koncert dadzą Adam Strug i Monodia Polska.
Podczas Festiwalu usłyszymy pieśni w wielu językach: ukraińskim – dla wyrażenia solidarności z Ukrainą, ponadto także w litewskim, rosyjskim, romskim, białoruskim, w jidysz, ladino, po polsku, grecku, tatarsku i w esperanto. W części kulminacyjnej odbędziemy niezwykłą, muzyczną podróż do miejsc w których narodziły się trzy religie monoteistyczne – judaizm, chrześcijaństwo i islam oraz buddyzm. Zawędrujemy na Daleki Wschód, odwiedzimy Afrykę i obie Ameryki.
Świątynię Opatrzności Bożej wypełni muzyka od średniowiecza po wiek XIX. Obok partytur dworskich i klasztornych usłyszymy pieśni będące wyrazem pobożności ludowej.
Wydarzenie wpisujące się w międzykulturowy i międzyreligijny nurt ekumenizmu swoją obecnością i słowem wstępnym uświetnią: arcybiskup metropolita warszawski kardynał Kazimierz Nycz oraz sekretarz stanu i Generalny Konserwator Zabytków w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Jarosław Sellin.
Program
22 czerwca, godz. 19.00
Karolina Cicha/Elżbieta Rojek i Spółka
Koncert Jeden-wiele to zbiór najradośniejszych pieśni, które można usłyszeć w świątyniach na Podlasiu, gdzie od wieków współegzystują obok siebie różne religijne tradycje. Koncert to połączenie tej bogatej mozaiki w jeden spójny program, w którym wszystkie religie przemawiają niejako jednym głosem. Jest to materiał bliski stylistycznie muzyce folkowej, z charakterystycznym brzmieniem instrumentów etnicznych takich jak fidel płocka, suka biłgorajska, kobyz, komancze, ud, rubab, daf czy tombak, z muzyką czasem ekstatyczną, czasem kontemplacyjną a nierzadko bliską rytuału czy obrzędu. Całość dopełniają języki sakralne, m.in cerkiewno-słowiański, łacina, arabski, hebrajski i polski. Obok katolickich skarbów muzyki sakralnej słyszymy tu tradycyjne pieśni ku chwale Boga i innych tradycji Religii Księgi: prawosławną pieśń z Liturgii świętego Bazylego; staroobrzędową pieśń z Irmologiona Supraskiego z XVI wieku, suficki poemat Rumiego z XIII wieku czy hebrajską pieśń mistyka Elazara Azikri z XVI wieku. Muzyka to język epifanii, który pozwala na porozumienie ponad różnicami doktryn.
MILO Ensemble
Koncert MILO Ensemble to muzyczna podróż po regionach powstania religii monoteistycznych – judaizmu, chrześcijaństwa i islamu, Dalekiego Wschodu, Afryki i obu Ameryk.
Jest to połączenie muzyki tradycyjnej z klasyczną i jazzem. Zespół w trakcie koncertu używa ponad trzydzieści oryginalnych instrumentów z różnych regionów świata. Koncert prezentowany jest jako forma suity, bez przerw między utworami.
23 czerwca, godz. 19.00
Adam Strug, Maria Erdman i Monodia Polska
Na koncert Kiedy z Egiptu Izrael wychodził Adam Struga i zespołu śpiewaczego Monodia Polska złożą się utwory od średniowiecza po wiek XIX. Obok partytur dworskich i klasztornych usłyszymy pieśni będące wyrazem pobożności ludowej. Wbrew nazwie zespołu śpiewacy wykonają także renesansowe utwory polifoniczne. W warstwie literackiej będą to dzieła najwybitniejszych poetów polskich – od Kochanowskiego po Karpińskiego. Wiersze dobierano tak, by zobrazować jedność Starego i Nowego Przymierza. Obok patriarchów i proroków starotestamentalnych, pojawią się apostołowie i święci chrześcijaństwa. Motywem rozpoczynającym i zamykającym koncert będą pieśni o Opatrzności Bożej.
Organizatorzy
Centrum Opatrzności Bożej
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny
Fundacja Edukacji Kulturalnej MILO ART
Patroni medialni
Gość Niedzielny
Polskie Radio Dwójka
Radio Wnet
TVP Kultura
Na zdjęciu: Milo Ensemble, fot. A. Tyszka