Aktualności
Filmowe wizje przyszłości w Ninatece | Digital Culture 2020
Data publikacji: 15 / 10 / 2020

Filmowe wizje przyszłości w Ninatece | Digital Culture 2020

Jak filmowcy wyobrażali sobie przyszłość w XX wieku? Które z tych wizji się spełniły, które problemy społeczne nadal pozostają aktualne? „Przyszłości wyobrażone” – temat przewodni tegorocznego festiwalu Digital Cultures – stał się pretekstem do odkrycia na nowo fantastyki naukowej. W Ninatece w dniach 17-24 października, odbędzie się część filmowa festiwalu. W programie znalazły się m.in.: „Photon” Normana Leto, „Przekładaniec” Andrzeja Wajdy oraz „Internet wszystkiego” Bretta Gaylora. Jak zawsze za darmo i bez reklam

W programie filmowym festiwalu Digital Cultures zestawiamy ze sobą historyczne już przykłady polskich filmowych „przyszłości wyobrażonych” ze współczesnymi próbami opowiedzenia o tym, co nasz czeka. Obok kina światowego, pokażemy również nieliczne istniejące próby polskiej kinematografii science fiction.

Przyjrzymy się tym filmom  szerszej – w kontekście poruszanych w nich a nadal aktualnych i palących problemów społecznych. Okazuje się, że jest pewna ciągłość filmowych zmagań z przyszłością. Wątki związane z katastrofą klimatyczną pojawiają się bowiem zarówno we współczesnych pracach, jak i dystopiach z końca XX wieku. Prace artystek, podejmujące problematykę antropocenu, okazują się być zanurzone w tradycji filozoficznego, często niskobudżetowego, polskiego science-fiction.

Obok Photonu Normana Leto z 2017, epickiego spotkania sztuki z naukami ścisłymi w formie wciągającego wykładu będzie można zobaczyć Pana Kleksa w kosmosie (1988), ostatnią cześć przygód jednej z najważniejszych postaci imaginarium polskiego dzieciństwa. Takie klasyki polskiego science-fiction jak Docent H. (1964) Janusza Majewskiego i Przekładaniec (1968) Andrzeja Wajdy zostaną pokazane obok współczesnych dokumentów – Ostatnich kosiarzy (2013) Andrzeja Załęskiego czy White Cube (2018) Wojciecha Pustoły.

Podczas przeglądu zobaczymy także obrazy zrealizowane przez kobiety. Będzie to m.in. zestaw filmów polskich artystek z lat 2016-2020 oraz Pierwszy Polak na Marsie z 2016 Agnieszki Elbanowskiej.

W programie nie zabraknie międzynarodowych, współczesnych produkcji, pozwalających na szersze spojrzenie na zmiany w świecie cyfrowym i relacje człowieka z naturą. Krótkometrażowa Ryba (2016) Jonathasa de Andrade ukazuje zmyślony zwyczaj rybacki z północno-wschodniej Brazylii. Twórcy Finding Fanon III (2017), Larry Achiampong i David Blandy zainspirowali się zaginionymi pracami Frantza Fanona oraz dorobkiem Jeana-Paula Sartre’a. W Internecie wszystkiego (2020) Brett Gaylor analizuje potencjalną przyszłość Internetu.

Każdy z filmów będzie dostępny przez 48 godzin od publikacji na platformie Ninateki (ninateka.pl). Jedynym filmem dostępnym wyłącznie dla widzów z Polski, będzie Rok robota.

Szczegółowy harmonogram

 

Zdjęcie: kadr z filmu Ryba, reż. Jonathas de Andrade, 2016