W programie filmowym festiwalu Digital Cultures zestawiamy ze sobą historyczne już przykłady polskich filmowych „przyszłości wyobrażonych” ze współczesnymi próbami opowiedzenia o tym, co nasz czeka. Obok kina światowego, pokażemy również nieliczne istniejące próby polskiej kinematografii science fiction.
Przyjrzymy się tym filmom szerszej – w kontekście poruszanych w nich a nadal aktualnych i palących problemów społecznych. Okazuje się, że jest pewna ciągłość filmowych zmagań z przyszłością. Wątki związane z katastrofą klimatyczną pojawiają się bowiem zarówno we współczesnych pracach, jak i dystopiach z końca XX wieku. Prace artystek, podejmujące problematykę antropocenu, okazują się być zanurzone w tradycji filozoficznego, często niskobudżetowego, polskiego science-fiction.
Obok Photonu Normana Leto z 2017, epickiego spotkania sztuki z naukami ścisłymi w formie wciągającego wykładu będzie można zobaczyć Pana Kleksa w kosmosie (1988), ostatnią cześć przygód jednej z najważniejszych postaci imaginarium polskiego dzieciństwa. Takie klasyki polskiego science-fiction jak Docent H. (1964) Janusza Majewskiego i Przekładaniec (1968) Andrzeja Wajdy zostaną pokazane obok współczesnych dokumentów – Ostatnich kosiarzy (2013) Andrzeja Załęskiego czy White Cube (2018) Wojciecha Pustoły.
Podczas przeglądu zobaczymy także obrazy zrealizowane przez kobiety. Będzie to m.in. zestaw filmów polskich artystek z lat 2016-2020 oraz Pierwszy Polak na Marsie z 2016 Agnieszki Elbanowskiej.
W programie nie zabraknie międzynarodowych, współczesnych produkcji, pozwalających na szersze spojrzenie na zmiany w świecie cyfrowym i relacje człowieka z naturą. Krótkometrażowa Ryba (2016) Jonathasa de Andrade ukazuje zmyślony zwyczaj rybacki z północno-wschodniej Brazylii. Twórcy Finding Fanon III (2017), Larry Achiampong i David Blandy zainspirowali się zaginionymi pracami Frantza Fanona oraz dorobkiem Jeana-Paula Sartre’a. W Internecie wszystkiego (2020) Brett Gaylor analizuje potencjalną przyszłość Internetu.
Każdy z filmów będzie dostępny przez 48 godzin od publikacji na platformie Ninateki (ninateka.pl). Jedynym filmem dostępnym wyłącznie dla widzów z Polski, będzie Rok robota.
Zdjęcie: kadr z filmu Ryba, reż. Jonathas de Andrade, 2016