Laboratoria medialne FINA to zdalne warsztaty edukacyjne przybliżające sylwetki ludzi kultury, sztuki, nauki i polityki okresu dwudziestolecia międzywojennego, z wykorzystaniem cyfrowych archiwów z tego okresu, skierowanych do zorganizowanych grup szkolnych w formie transmisji online przez platformę ZOOM.
W laboratoriach mogą wziąć udział zorganizowane grupy uczniów z ostatnich klas SP (6-8) oraz uczniowie szkół średnich. Zajęcia dostosowane są każdorazowo do wieku, możliwości poznawczych i zainteresowań młodzieży. Spotkania prowadzone są przez doświadczone edukatorki medialne Alicję Szulc, Paulinę Jędrzejewską i Sylwię Żółkiewską i odbywać się będą w środy w godzinach 11.00–12.30.
Tematyka warsztatów
Celebryci i celebrytki dwudziestolecia – memy, gify i animacja poklatkowa
Co Jan Kiepura, Halina Konopacka, Pola Negri i Józef Piłsudski mają wspólnego? Między innymi na ich punkcie szaleli ludzie w dwudziestoleciu międzywojennym. Podczas zajęć uczestnicy przyjrzą się biografiom kilku słynnych osób w ujęciu popkulturowym. Następnie, na podstawie materiałów archiwalnych stworzą memy i gify inspirowane wizerunkiem lub historiami z życia poznanych osób.
Akcja film! Tworzenie zwiastunów filmowych
Podczas zajęć porozmawiamy o tym, jak tworzyć angażujące zwiastuny filmowe. Uczestnicy najpierw obejrzą fragmenty filmów z XX-lecia międzywojennego, a następnie, zestawiając ze sobą wybrane sceny, stworzą własny zwiastun filmowy.
Kocham kino – warsztat projektowania plakatów filmowych
Zajęcia rozpoczną się przybliżeniem historii kina XX-lecia międzywojennego oraz wspólnym oglądaniem fragmentów filmów. Następnie uczestnicy poznają podstawowe zasady projektowania i na podstawie materiałów archiwalnych stworzą plakat do wybranego filmu.
Kult ciała – festiwal piękna. Jak wykorzystując narzędzia cyfrowe można manipulować obrazem.
Podczas zajęć uczestnicy zobaczą fragmenty filmu Leni Riefenstahl o Olimpiadzie z 1936 r, oraz dowiedzą się jak prężnie rozwijało się kino w XX-leciu międzywojennym. Porozmawiamy o dynamicznych ujęciach, ale również o sposobach pokazywania sportowców w sposób celowy, podkreślający piękno ich ciał. Następnie uczestnicy stworzą prace plastyczne lub cyfrowe na bazie zdjęć sportowców ze zbiorów Fototeki.
Tworzenie interaktywnych map: Podróżnicy i globtroterzy dwudziestolecia.
Podczas zajęć uczestnicy poznają sylwetki globtroterów dwudziestolecia międzywojennego oraz trasy ich podróży. Wykorzystując fotografie archiwalne uczestnicy i narzędzie Knight Lab uczestnicy stworzą cyfrowe mapy ich podróży.
Jak i po co utrwalamy rzeczywistość? – jak budujemy swój wizerunek w mediach społecznościowych.
Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z historią fotografii i filmu, oraz dowiedzą się, do czego dziś wykorzystywane są te media. Porozmawiają o kreowaniu wizerunku i budowaniu informacji w mediach społecznościowych oraz zastanowią się, czy obraz zastąpił słowo. Dodatkowo poznają przepisy regulujące prawo do ochrony wizerunku. Wykorzystując przykładowe fotografie archiwalne z XX-lecia międzywojennego zbudują przykładowe instastories opowiadające o “pięknym życiu” w XX-leciu międzywojennym wybranego bohatera.
Zasady uczestnictwa
Aby wziąć udział w programie FINA lab, nauczyciel lub reprezentant instytucji powinien zgłosić swoich uczniów poprzez poniższy formularz.
Rejestracja przez przez formularz on-line, nie jest równoznaczna z przyjęciem grupy na laboratoria edukacyjne.
Prosimy oczekiwać potwierdzenia drogą elektroniczną.
W razie pytań prosimy o kontakt z Grzegorzem Krause z działu Badań i Rozwoju FINA: grzegorz.krause@fina.gov.pl, +48 22 380 49 87.