Czy istnieje kobieca solidarność, czym jest dziś dyskryminacja i feminizm, z jakimi globalnymi problemami mierzą się kobiety? Historie kameralne, intymne przeplatają się tu z szerszą perspektywą społeczną. Prezentowane filmy stanowiły część programu pierwszej edycji HER Docs Film Festival w 2020 roku. To dzieła zarówno debiutujących twórczyń, jak i uznanych reżyserek, a każde z nich cieszyło się w trakcie festiwalu dużą popularnością.
Wśród tytułów znalazła się obsypana nagrodami Historia pewnych majtek, czyli skąd się biorą ubrania w której reżyserka, Stéfanne Prijot, posługując się przykładem pojedynczej pary majtek portretuje kobiety uwikłane w globalny łańcuch produkcji w przemyśle tekstylnym.
Widzowie Ninateki poznają także historię Kate Nash (Powrót Kate Nash Amy Goldstein), która stara się pogodzić bycie niezależną artystką i bizneswoman, pokazując innym kobietom, że mogą funkcjonować w świecie muzycznym na własnych warunkach.
W ON ONA JA Carlotta Kittel przeprowadza z każdym z rodziców osobne, szczere do bólu rozmowy. Konfrontuje ich potem z wypowiedziami drugiej strony, tworząc studium rozpadu związku. Reżyserce Siostrzeństwa, Irene Lusztig, udało się nakłonić nieznajome kobiety, by przeczytały na głos listy wysłane w latach 70. do redakcji magazynu „Ms.” – uważanego za pierwszą mainstreamową gazetę feministyczną w Stanach Zjednoczonych.
Herstorie w Ninatece to także filmy krótkometrażowe, m.in.: I’ll Call You When I Get There Małgorzaty Goliszewskiej (reżyserki głośnej Lekcji miłości) czy The Vibrant Village Weroniki Jurkiewicz.
Pełna lista tytułów:
Filmy długometrażowe
Historia pewnych majtek, czyli skąd się biorą ubrania, reż. Stéfanne Prijot
Powrót Kate Nash, reż. Amy Goldstein
ON ONA JA, reż. Carlotta Kittel
Siostrzeństwo, reż. Irene Lusztig
Filmy krótkometrażowe
I’ll Call You When I Get There, reż. Małgorzata Goliszewska
The Vibrant Village, reż. Weronika Jurkiewicz
Nie masz dystansu, reż. Karina Paciorkowska
Zorganizować (nie)możliwe, reż. Carme Gomila, Tonina Matamalas
Ilustracja: kadr z filmu Historia pewnych majtek, czyli skąd się biorą ubrania, reż. Stéfanne Prijot