Stan wojenny przerwał naturalny proces rozwojowy polskiej kultury, a jego skutki trwały znacznie dłużej niż on sam. Dyskusja na temat skutków stanu wojennego budzi do dziś spory, które zapewne nie skończą się szybko, a konferencja ma na celu zaprezentowanie wystąpień ekspertów o losach filmowców, o filmach, których produkcję przerwano, o tych, które powstały wtedy i o późniejszych realizacjach na ten temat.
Konferencja oraz przegląd filmów online w portalu Ninateka.pl, Kino polskie wobec stanu wojennego, zostały pomyślane jako rocznicowe wobec tamtego wydarzenia, które dla kina, ale też dla wielu twórców z innych dziedzin, stanowiło traumę, przełom, niekiedy czas straconych szans i regres.
Czas i miejsce
9 grudnia 2021
Siedziba Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, ul. Wałbrzyska 3/5, Warszawa
Program
godz. 10.00–10.30 Piotr Kletowski, Obraz stanu wojennego w kinie polskim i światowym. Omówienie zjawiska na wybranych przykładach
godz. 10.30–11.00 Grzegorz Majchrzak, Obraz stanu wojennego w „Ostatnim promie” i „80 milionach”
godz. 11.00–11.30 Spotkanie z twórcą Waldemarem Krzystkiem
godz. 11.30–12.00 Pytania do referatów, dyskusja
godz. 11.30–12.00 Pytania do referatów, dyskusja
godz. 12.00–13.00 Przerwa
godz. 13.00–13.30 Mateusz Werner Kino stanu wojennego – w kręgu dyskursu władzy
godz. 13.30–14.00 Natasza Korczarowska-Różycka Zezowate szczęście obywatela Jana B. Stan wojenny pomiędzy tragedią i farsą w filmach „Mniejsze zło” i „Obywatel”
godz. 14.00–14.30 Michał Przeperski „Żeby nie było śladów”. Stan wojenny w kinie po blisko 40 latach
godz. 14.30–15.00 Pytania do referatów, dyskusja
godz. 15.00–15.30 Przerwa w obradach
godz. 15.30–16.30 Debata Stan wojenny – w polskim filmie Maria Dłużewska, Antoni Dudek, Waldemar Krzystek, Robert Kostro,
godz. 16.30–17.00 Pytania do uczestników debaty
godz. 17.00–17.15 Podsumowanie konferencji, pożegnanie
Moderator: Mikołaj Mirowski, redaktor naczelny kwartalnika „Pleograf”
Zasady wstępu: Wstęp na konferencję jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona (60).
Call for papers
Kwartalnik „Pleograf” przygotowuje również numer o kinie stanu wojennego, do którego trwa jeszcze nabór. Czy uprawnione jest posługiwanie się terminem „kino stanu wojennego”? Na to i na inne pytania pytania będzie można szukać odpowiedzi w czwartym numerze „Pleografu”. Propozycje tekstów można wysyłać do 1 grudnia.
Filmy o stanie wojennym w Ninatece
W terminie od 2 do 13 grudnia w ramach działań online przygotowaliśmy przegląd filmów dot. stanu wojennego w portalu ninateka.pl. Filmy udostępnione zostaną na 48 godzin, zaś 13 grudnia w rocznice zapraszamy o godz. 20.00 na specjalny pokaz filmu Autsajder w reżyserii Adama Sikory.
Program pokazu
2–4.12 Czas nadziei, reż. Roman Wionczek, 96 min., 1986, Polska
3–5.12 Śmierć jak kromka chleba, reż. Kazimierz Kutz, 116 min, 1995, Polska
4–6.12 Rozmowy kontrolowane, reż. Sylwester Chęciński, 93 min., 1991, Polska
5–7.12 Wigilia ’81, reż. Leszek Wosiewicz, 53 min., 1982, Polska
6–8.12 Stan wewnętrzny, reż. Krzysztof Tchórzewski, 84 min., 1983, Polska
7–9.12 Bez końca, reż. Krzysztof Kieślowski, 103 min., 1984, Polska
8–10.12 Wyszedłem po słońce…., reż. Ryszard Romanowski, 30 min, 1996, Polska
9–11.12 Ostatni prom, reż. Waldemar Krzystek, 88 min., 1989, Polska
10-12.12 Mniejsze zło, reż. Janusz Morgenstern, 110 min., 2009, Polska
13.12 Autsajder, reż. Adam Sikora, 93 min. 2018, Polska
Patronat
Spotkanie odbywa się pod patronatem kwartalnika historyczno-filmowego „Pleograf”
Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017–2022.
Ilustracja: fotos z filmu Ostatni Prom, reż. W. Krzystek, fot. Renata Pajchel, Fototeka FINA