Jak kino portretowało kobiety? Jakie role czekały na aktorki? I czy można mówić o pewnym schematyzmie postaci kobiecych? Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny zaprasza na rozmowę wokół kolekcjonerskich wydawnictw FINA z odrestaurowanymi cyfrowo filmami: Bestia / The Polish Dancer, Halka i Szaleńcy.
Pola, Halka i Zosia to trzy bohaterki przedwojennych niemych filmów odrestaurowanych i wydanych przez FINA. Reprezentują typy kobiecych postaci powielane w kinie tamtego okresu. Pola – bohaterka Bestii (1917/1921) Aleksandra Hertza to femme fatale rozkochująca w sobie mężczyzn. Halka z Moniuszkowskiej opery, zekranizowanej w 1929 roku przez Konstantego Meglickiego poświęca swoje życie w imię miłości. Zosia z debiutu Leonarda Buczkowskiego Szaleńcy (1928) to postać drugoplanowa w męskim kinie wojennym, dobroduszna „panna z dworku” dbająca o ukochanego i ojczyznę.
Filmografowie zastanowią się, czemu służyły takie postaci kobiet w przedwojennym kinie i jak odnajdywały się w nich grające je aktorki, czy była to dla nich „aktorska szuflada”?
Tajemnicza uroda, umiejętności taneczne, wyrazista mimika przesądziły o obsadzeniu Poli Negri jako wampa w Bestii i właśnie z takimi postaciami jest kojarzona najbardziej. Czy nie chciała zerwać z tym wizerunkiem? Czy miała swoje następczynie?
Zorika Szymańska wcielająca się w Halkę i Irena Gawęcka występująca w Szaleńcach jako Zosia to aktorki mało znane, z małym dorobkiem filmowym. Jak ich brak doświadczenia wpłynął na budowę postaci? Dlaczego warto zwrócić uwagę na ich grę aktorską? Kto oprócz nich stał się „etatową panną z dworku” i „ofiarą miłości” w polskim kinie?
Gdzie i kiedy?
Podcast zostanie udostępniony w formie wideo na profilu FB Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, 13 marca o godz. 16.
O podcaście
Nowy projekt Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, w którym filmografowie spotykają się wirtualnie na wspólne rozmowy o gwiazdach, kinie i przedwojennych produkcjach filmowych – ale nie tylko! Powstał z potrzeby nieustannego opowiadania o filmie, która w przypadku filmografów nigdy nie jest zaspokojona.
Jak słuchać i oglądać?
Odcinków będzie można słuchać w formie podcastu (profil FINA na SoundCloud), ale i oglądać jako videocast na oficjalnym kanale FINA na Facebooku oraz na kanale FINA na YouTube. Będą emitowane raz w miesiącu, wymiennie z programem Filmy, które kochamy.
Playlista wszystkich odcinków na YouTube
Playlista wszystkich odcinków na SoundCloud