Aktualności
Pleograf (04/2020): komedia i komizm w polskim kinie
Data publikacji: 10 / 03 / 2021

Pleograf (04/2020): komedia i komizm w polskim kinie

Zapraszamy do lektury kolejnego numeru „Pleografu. Kwartalnika Akademii Polskiego Filmu” (4/2020), poświęconego komedii i komizmowi w polskim kinie

W numerze znajdą się:

– analiza Katarzyny Kebernik przyglądającą się przyczynom upadku polskiej komedii w XXI wieku,

– dwugłos Natalii Chojny i Piotra Zdziarstka o humorze w filmach Małgorzaty Szumowskiej,

– esej Andrzeja Bukowieckiego o rzekomo nieudanych komediach Tadeusza Chmielewskiego,

– artykuł Doroty Skotarczak o nieideologicznej komedii odwilżowej,

– tekst Mateusza Katnera o komedii bandyckiej oraz rozmowę Aleksandra Kmaka z Piotrem Czerkawskim o poczuciu humoru polskiego kina.

Poza tematem numeru publikujemy szkic poświęcony twórczości Małgorzaty Goliszewskiej pióra Karola Jachymka oraz omówienie książki Leszka K. Talki i Karola Vesely’ego Królowie bajek. Opowieść o legendarnym Studiu Filmów Rysunkowych autorstwa Michała Mroza.

Oddzielne miejsce w numerze zajmuje podsumowanie raportu FINA Polacy o polskich filmach. Opinie Polaków o polskim kinie i ich postawy wobec polskiej produkcji filmowej. Badania społeczne (realizowanego przez zespół w składzie: prof. Mikołaj Cześnik, prof. Barbara Giza, prof. Michał Wenzel, dr Agnieszka Kwiatkowska i dr Marta Żerkowska-Balas), z którego jasno wynika, że komedia jest gatunkiem szczególne bliskim polskim widzom.

Już teraz zachęcamy także do nadsyłania tekstów do kolejnych numerów „Pleografu”. Tematy nadchodzących numerów to Przemieszczenia (2/2021), Zawody filmowe (3/2021) oraz Przeoczenia (4/2021). Oprócz tekstów naukowych w naborze tematycznym, przyjmujemy także krótsze teksty popularyzatorskie, propozycje wywiadów i recenzji książek filmoznawczych oraz teksty naukowe poza tematami numerów. Szczegółowe informacje znajdą Państwo na naszej stronie w zakładce CFP oraz informacje dla autorów.

 

 

Ilustracja główna: fotografia z planu filmu Miś, reż. Stanisław Bareja., fot. Romuald Pieńkowski, Fototeka FINA