Współczesna popkultura, którą żyje dzisiejsza młodzież, wywołuje w nas wiele, często negatywnych, emocji. Wynikać one mogą między innymi z poczucia niezrozumienia czy wręcz wyobcowania, które odczuwamy skonfrontowani ze światem TikToka, Instagrama, memów, streamów, youtuberów czy różnych internetowych mód. Jednocześnie jednak jest to rzeczywistość, wobec której nie jesteśmy w stanie, a nawet nie powinniśmy się dystansować. Funkcjonujemy przecież, niekiedy nie do końca zdając sobie z tego sprawę, w samym jej epicentrum – we współczesnej klasie szkolnej. W czasie kolejnych warsztatów online, wypełnionych nauką przez doświadczenie, praktycznymi ćwiczeniami i wspólną dyskusją, uczestnicy zdobędą wiedzę pozwalającą zrozumieć im liczne popkulturowe praktyki oraz ich rolę w życiu współczesnej młodzieży. Poznają również wiele konkretnych zadań i przykładów, które w rezultacie mogą stać się dla nich inspiracją do codziennej pracy edukacyjnej z młodzieżą.
Cykl POPKULTURA STOSOWANA 4. WARSZTATY ONLINE DLA NAUCZYCIELI I EDUKATORÓW wpisuje się w aktualną strategię prowadzoną przez Filmotekę Narodową – Instytut Audiowizualny, związaną m.in. z edukacją i upowszechnianiem wiedzy na temat filmów, mediów i innych utworów audiowizualnych. Działania podejmowane w jego ramach bezpośrednio korespondują również z Modelem Edukacji Medialnej, Informacyjnej i Cyfrowej współprzygotowywanym m.in. przez Dział Badań i Rozwoju.
Udział w warsztatach
Po potwierdzeniu zapisu, najpóźniej na 1 dzień przed terminem planowanych warsztatów, uczestnicy otrzymają link, który umożliwi im dostęp do zajęć.
Limit miejsc: 30-35 osób
Czas trwania warsztatów: ok. 2,5-3 godzin
Zapisy: https://forms.nina.gov.pl/popkultura-stosowana-warsztaty/
Godziny: 15:30-18:30
Kontakt: Ewa Korzeniowska, ewa.korzeniowska@fina.gov.pl
Rozłożone na pięć odcinków zajęcia online, przybliżające różne aspekty współczesnej popkultury, poprowadzi Karol Jachymek:
1.W ONLAJNIE! MŁODZIEŻ I MEDIA W CZASACH ZARAZY (23.09.2020)
Jedną z najczęściej powracających narracji dotyczących współczesności jest swego rodzaju lament nad coraz bardziej słabnącą „rzeczywistością”, która przegrywać ma na starcie ze światem mediów elektronicznych i internetu. Czy takie patrzenie na naszą dzisiejszą codzienność, zwłaszcza w kontekście trwającej właśnie pandemii, ma jeszcze w ogóle jakikolwiek sens? A może jest raczej źródłem wielu niepotrzebnych konfliktów, trudności czy nieporozumień, także na polu międzypokoleniowym? W czasie zajęć z uwagą przyjrzymy się zatem wybranym raportom i danym dotyczącym sposobu korzystania z mediów elektronicznych i internetu. Wspólnie spróbujemy zastanowić się również nad tym, jakie są – pozytywne! – konsekwencje coraz większego udziału rzeczywistości (współ)tworzonej przez technologię i media elektroniczne w naszych codziennych relacjach i doświadczeniach edukacyjnych.
2. PARADA NOWOŚCI, CZYLI CO JEST CZYM W INTERNECIE? (7.10.2020)
Krajobraz medialny i technologiczny od zawsze cechował się ogromną – i stale rosnącą! – dynamiką. Z tego choćby powodu dla osób niekorzystających regularnie z nowych (nowych) mediów, codzienny kontakt z nimi bywa często wyjątkowo frustrujący – zdobyta z trudem wiedza czy umiejętności dezaktualizują się bowiem w bezlitośnie przyspieszającym rytmie nieustająco zmieniających się mód i trendów. W czasie zajęć spróbujemy jednak zmierzyć się z tym wyzwaniem, wspólnie przyglądając się zyskującym aktualnie na popularności stronom, formatom, influencerom czy aplikacjom. Zastanowimy się także nad tym, w jaki sposób nie stać się internetowym „boomerem”, który im bardziej próbuje dostosować się do obowiązujących norm, tym bardziej się w nich gubi.
3. USTAWIENIA PRYWATNOŚCI, CZYLI O WIZERUNKU W TEATRZE ŻYCIA CYFROWEGO (28.10.2020)
Media elektroniczne dają nam często wrażenie bliskości z osobami, z którymi nigdy nie mieliśmy bezpośredniego kontaktu. Znanych i nieznanych nam ludzi oglądamy często w piżamach, w zabawnych sytuacjach rodzinnych, a czasami w żałobie czy depresji. Czy powinniśmy czuć się wtedy skrępowani? Czy robiąc to przekraczamy, jak twierdzi wielu, granice intymności lub dobrego smaku? W czasie zajęć zastanowimy się zatem nad bogactwem strategii, z których my wszyscy, jako twórcy internetowi, korzystamy zarządzając na co dzień naszym własnym wizerunkiem i marką osobistą. Przyjrzymy się również najczęstszym kliszom, schematom i stereotypom, a także innym pułapkom, w które sami wpadamy patrząc i oceniając wirtualną obecność innych.
4. ZAKTUALIZUJ ZDJĘCIE PROFILOWE, CZYLI POPKULTUROWE WYMIARY BUNTU I OPORU (18.11.2020)
Świat mediów społecznościowych często spostrzegany i opisywany jest jako pole działania wielkich korporacji, potężnych sił rynkowych czy, wreszcie, wszechwładnych algorytmów skłaniających do konformizmu i bezwolnego podejmowania oczekiwanych działań. Nie jest to jednak cała prawda o tym, jakie siły kształtują zachowania użytkowników i treści publikowane na TikToku, YouTubie czy w innych serwisach społecznościowych. Pomimo wszystkich ograniczeń współczesne media tworzą bowiem jednocześnie ogromną przestrzeń autoekspresji, którą młodzież wykorzystuje zgodnie ze swoimi potrzebami – m.in. po to, aby wyrażać w niej swoją autonomię i niezależność. W czasie spotkania uważnie przyjrzymy się zatem różnym formom popkulturowego buntu, oporu i protestu. Zastanowimy się również nad tym, przeciwko komu zwraca się wówczas – często ironiczne – ostrze krytyki i po jakie formy wyrazu sięga w takich sytuacjach młodzież.
5. BITWA POD SMARTFONEM. O POPKULTUROWYCH FORMACH PAMIĘCI I PAMIĘTANIA (2.12.2020)
Czy współczesna popkultura, wypełniona informacjami o skrajnie krótkim terminie „przydatności do spożycia”, może być narzędziem pozwalającym na zachowanie i transmisję wiedzy o przeszłości? Czym jest pamięć w świecie ciągle zmieniających się mód, przelotnych trendów i postów, którym często poświęcamy jedynie ułamek sekundy naszej uwagi? W czasie spotkania zastanowimy się zatem nad tym, w jaki sposób wyglądają współczesne praktyki medialne dotyczące przeszłości i jakim językiem mówi o niej dzisiejsza młodzież. W tym celu analizie poddamy zarówno najpopularniejsze popkulturowe narracje dotyczące przełomowych wydarzeń historycznych, jak i treści bardziej osobiste, często będące efektem indywidulanych, oddolnych działań.
Prowadzący
Karol Jachymek – kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS. Współtwórca i wykładowca School of Ideas – nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i biznesowych. Ekspert w obszarze edukacji, kultury młodzieżowej, zmian generacyjnych, komunikacji w (nowych) nowych mediach i trendów w popkulturze. Prowadzi szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji medialnej, (pop)kulturowej i filmowej, a także myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Współpracuje m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Against Gravity, Fundacją Szkoła z Klasą, Uniwersytetem Dzieci, Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Autor książki “Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych”.
fot. Kamila Szuba