W czasie kolejnych warsztatów, wypełnionych praktycznymi ćwiczeniami i wspólną dyskusją, uczestnicy zdobędą wiedzę pozwalającą zrozumieć liczne popkulturowe praktyki i ich rolę w życiu współczesnej młodzieży, ale także poznają wiele konkretnych zadań i przykładów, które można wykorzystać w codziennej pracy edukacyjnej z młodzieżą.
1. Początek, czyli popkultura jako (nie)porozumienie (21.02.2019)
Czy ciągłe zanurzenie młodzieży w popkulturze jest szkodliwe? A może jest to dla nas szansa, którą powinniśmy wykorzystać w świecie edukacji? Tematem naszych pierwszych zajęć będą kody (pop)kultury rozumiane jako narzędzie budowania tożsamości i dialogu z młodzieżą. Spróbujemy wspólnie, wędrując w stronę rzeczywistości memów, ironicznych fanpage’y czy chętnie oglądanych programów telewizyjnych, zastanowić się nad pozytywnymi, choć momentami nieoczywistymi, aspektami kultury popularnej.
2. Wobec stereotypów. Popkultura jako narzędzie zmiany (14.03.2019)
Czy kultura popularna zawsze tylko utrwala negatywne wzorce i schematy? Czy jest jedynie biernym odzwierciedleniem procesów zachodzących w otaczającej nas rzeczywistości? Czy może w pewnych warunkach mimo wszystko staje się ona medium, które rozsadza obowiązujące klisze, konwencje i konwenanse? W czasie zajęć przyjrzymy się tym sytuacjom, gdy przekaz popkulturowy może stać się skutecznym narzędziem walki z wykluczeniem i dyskryminacją, a także z pokutującymi w naszej kulturze negatywnymi stereotypami.
3. Młodzi w rzeczywistości cyfrowej, czyli o blaskach i cieniach Youtube’a (11.04.2019)
Świat cyfrowy dostarcza nam potężnych narzędzi. Sposób ich wykorzystania może prowadzić zarówno do budowania fascynujących karier i internetowych sukcesów, jak również tworzyć groźną przestrzeń wypełnioną po brzegi hejtem, mową nienawiści i innego rodzaju zagrożeniami. Przedmiotem naszej refleksji będzie próba zrozumienia mechanizmów powstawania takich treści, ich – zaskakującej czasem – popularności, a także skutecznych metod ich problematyzowania i poddawania krytycznej dyskusji.
4. Światy (nie)równoległe. Kultura w dobie Netflixa, Instagrama i gier komputerowych (23.05.2019)
W stereotypowym myśleniu o kulturze wiele fenomenów świata cyfrowego jest marginalizowanych. Gry komputerowe, Instagram czy Netflix są jednak istotnymi siłami kształtującymi rzeczywistość współczesnej kultury. W czasie spotkania przyjrzymy się dokładniej wzajemnemu przenikaniu się i relacjom zachodzącym pomiędzy nowymi mediami, a bardziej tradycyjnym światem filmu, literatury czy sztuki.
5. Popkulturowy recycling, czyli o kulturze remiksu (12.06.2019)
Świat współczesnej popkultury w zaskakującym stopniu ożywiają i wypełniają wątki czy tropy dobrze już nam znane. Jest to przestrzeń, w której odnaleźć można, przy odrobinie wysiłku, liczne intertekstualne nawiązania, wędrujące motywy i zaskakujące pokrewieństwa. Podczas warsztatów przyglądać się będziemy różnym przykładom popkulturowych remiksów, wspólnie rekonstruując logikę ich powstawania oraz mniej czy bardziej oczywiste ścieżki łączące je z tym-co-już-było.
Prowadzący
Karol Jachymek – kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Stypendysta Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2013). Koordynator, wykładowca i współtwórca School of Ideas – nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i społeczno-biznesowych. Zajmuje się społeczną i kulturową historią kina (zwłaszcza polskiego) i codzienności, metodologią historii, zagadnieniem materiałów (audio)wizualnych jako świadectw historycznych, problematyką ciała, płci i seksualności, wpływem mediów na pamięć indywidualną i zbiorową, społeczno-kulturowymi kontekstami mediów społecznościowych oraz blogo- i vlogosfery, a także wszelkimi przejawami kultury popularnej. Współpracuje m.in. z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym, Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, Against Gravity i KinoSzkołą. Prowadzi warsztaty i szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji filmowej, medialnej i (pop)kulturowej oraz myślenia projektowego i tworzenia innowacji społecznych. Autor książki „Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych”.
Zasady uczestnictwa
Godziny warsztatów: 15:30-18.30
Liczba miejsc na jednym warsztacie: do 25 osób.
Aby zapisać się na zajęcia wypełnij i wyślij formularz zgłoszeniowy.
Decyduje kolejność zgłoszeń.
Warunkiem udziału w warsztatach jest zaakceptowanie regulaminu.
Kontakt: Ewa Korzeniowska, ewa.korzeniowska@nina.gov.pl, 22 380 49 82