Games for Impact | Festiwal gier zaangażowanych społecznie
Zapraszamy na wydarzenie poświęcone jasnej stronie gier wideo, realizowane we współpracy z nowojorskim festiwalem Games for Change. Poznaj 30 starannie wyselekcjonowanych tytułów, które angażują graczy w dyskusję o ekonomii, wojnie, polityce czy zdrowiu psychicznym, a niekiedy w mierzalny sposób wspomagają procesy edukacyjne i terapeutyczne. W programie spotkania z twórcami, dyskusje w międzynarodowym towarzystwie, koncert z wizualizacjami z gier, stanowiska PC, VR i Hololens, a także warsztaty dla dzieci i rodziców.
Gry zazwyczaj kojarzą się z rozrywką, ale aspiracje ich twórców od wielu lat sięgają znacznie wyżej. Współczesne gry pełnią znacznie więcej funkcji – diagnozują problemy społeczne, angażują graczy w dyskusję o ekonomii, wojnie, polityce czy zdrowiu psychicznym, a niekiedy wspomagają procesy edukacyjne i terapeutyczne, tym samym zmieniając świat na lepsze.
Kilka lat temu olbrzymi sukces odniosła gra This War of Mine polskiego 11 bit studios, opowiadająca o dramacie cywili w mieście pogrążonym w wojennym chaosie. Ogromne wrażenie na graczach wywarła gra That Dragon, Cancer – w której Amy i Ryan Green udokumentowali swoje zmagania z chorobą nowotworową syna oraz żałobę po jego śmierci. O depresji opowiadało polskie Indygo, a o dramacie wojennym widzianym oczami dziecka – świeżo wydane My Memory of Us.
Podczas Games for Impact chcemy porozmawiać o tym trendzie, poznać środowisko twórców gier z ludźmi ze świata edukacji, medycyny czy socjologii i wspólnie odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań. Czy gry zaangażowane są potrzebne? Czy mogą znaleźć swoje zastosowanie w medycynie czy edukacji? Do kogo są skierowane? I czy faktycznie można zmieniać świat poprzez gry?
Festiwal otworzą goście specjalni: Asi Burak z nowojorskiego Games for Change opowie o historii gier zaangażowanych, Jurriaan Van Rijsvijk z Games for Health Europe – o medycznych zastosowaniach gier, a Rafał Legiędź z Solidbrain o tym jak technologie VR/AR/XR mogą zmienić świat na lepsze. Inaugurację uświetni koncert zespołu JAAA! z wizualizacjami Karoliny Głusiec oraz montażem materiałów wideo z gier uczestniczących w festiwalu
Festiwal jest skierowany do kilku grup – mediów branżowych i głównego nurtu; twórców gier, zwłaszcza z sektora niezależnego, dla których Games for Impact może być miejscem wymiany pomysłów; instytucji, sponsorów i aktywistów z obszarów łączących się z tematem prezentowanych gier oraz graczy, którzy będą mogli poszerzyć swoją wiedzę o informacje uzyskane bezpośrednio od twórców.
Spot festiwalu
Piątek – 30 listopada
Changing the Game | Prezentacje keynote
18:00 Gry zaangażowane społecznie: historia ruchu – Asi Burak, Games For Change (USA)
18:20 Zabawa kontra powaga – perspektywa twórcy – Paweł Miechowski, 11 bit studios (PL)
18:40 Gry, które leczą – Jurriaan van Rijswijk, Games for Health Europe (NED)
19:00 Technologie VR/AR/XR i zmiana społeczna – Rafał Legiędź, Solidbrain (PL)
JAAA! Spektakl audiowizualny
20:30 Jaaa! – spektakl audiowizualny z wizualizacjami z wybranych gier uczestniczących w festiwalu
Sobota – 1 grudnia
Critical Gaming | Gry o brexicie, kryzysie migracyjnym i przemocy seksualnej
12:30 Prezentacje wideo: Not Tonight, Cloud Chasers: A Journey of Hope, The Game: The Game, Bury Me My Love
12:50 Prezentacje gier:
– Frostpunk. Miasto, które nie zamarzło, Paweł Miechowski, 11 bit studios (PL)
– Invisible Fist. Niewidzialna pięść wolnego rynku, Jan Cieślar, Failcore (PL)
– Solstice. Społeczność pod kloszem, Agnieszka Mulak, MoaCube (PL)
13:20 Rozmowę z udziałem twórców oraz Asiego Buraka (Games for Change) poprowadzi Paweł Frelik
Gaming the Archive | Gry o rewolucji francuskiej, I wojnie i mitach ludu Iñupiaq
15:00 Prezentacje wideo: Detention, My Child Lebensborn, Never Alone
15:20 Prezentacje gier:
– My Memory of Us. Baśń o Holocauście, Mikołaj Pawłowski, Juggler Games (PL)
– We. The Revolution. Sprawiedliwość, polityka, rewolucja, Dawid Ciślak, Polyslash (PL)
– Attentat 1942. Od historii do gry, Lukas Kolek (CZ)
– 11-11. Memories Retold. Głosy żołnierzy Wielkiej Wojny, Francois Rizzo, Digixart (FR)
16:00 Rozmowę z udziałem twórców oraz Joanny Kubickiej (Instytut Kultury Polskiej UW) poprowadzi Paweł Schreiber
Games for Health | Gry o depresji, śmierci, psychozie, ale też VR w terapii autyzmu
17:00 Video showcase: Hellblade Senua’s Sacrifice, Anamorphine, Smileyscope
17:15 Prezentacje gier:
– Em-pa-thy. Jak rozegrać procedury szpitalne, Thomas Lilge, gamelab.berlin (GER)
– Floreo. VR w terapii autyzmu, Sinan Turnacioglu, Floreo (USA)
– Indygo. Zrozumieć depresję, Aleksandra Jarosz, Pigmentum Game Studio (PL)
17:45 Rozmowę z udziałem twórców i Jurriaana van Rijswijka (Games for Health) poprowadzi Piotr Kubiński
That Dragon Cancer | Wieczór z Amy i Ryanem Greenami
19:00 Pokaz filmu | Thank you for playing, reż. Malika Zouhali-Worrall, David Osit, 2015, 80 minut
20:15 Rozmowę z Amy i Ryanem Greenami (USA) poprowadzi Patrycja Wanat
Warsztaty branżowe
Piątek 10.00 Mastering the Game | Warsztaty MKiDN
Zapraszamy na warsztaty MKiDN o ponownym wykorzystaniu dziedzictwa cyfrowego w grach i systemach wsparcia podatkowego dla twórców gier kulturowych.
Sobota 10.30 Gry jako narzędzie zmiany społecznej | Warsztaty School of Ideas
Warsztaty School of Ideas, podczas których porozmawiamy o tym, co i jak komunikują reguły gier, a następnie, korzystając z tej wiedzy, postaramy się zaprojektować gry planszowe poruszające tematykę społeczną.
Warsztaty dla rodzin i dzieci
Sobota 10.00 Pokażę Ci fajną historię | Warsztaty Visual Novel dla dzieci 8–12 lat
Visual Novel to specyficzny gatunek gier niekiedy nazywany cyfrowym komiksem. Podczas warsztatu dzieci zapoznają się z podstawami programowania oraz zyskają punkt wyjścia do tworzenia własnych, domowych produkcji.
Sobota 14.00, 16.00, 18.00 Średniowiecze i anatomia z Minecraftem | Warsztaty dla rodziców z dziećmi 8–10 i 10–12 lat
Dzieci wraz z rodzicami będą wspólnie poznawać edukacyjne walory Minecrafta i zgłębiać świat średniowiecznych mitów oraz ludzkiego ciała! Co ważne: to dzieci staną się liderami rodzinnych zespołów.
Sobota o 14.00 (Średniowiecze: 8–10 lat), 16.00 (Średniowiecze: 8–10 lat) i 18.00 (Anatomia: 10–12 lat).
Game Arcade | Salon gier PC/AR/VR
Usiądź przy komputerze lub załóż gogle VR/AR i samemu zapoznaj się z tytułami, które znalazły się w programie. Na specjalnie przygotowanych stanowiskach udostępnimy cały szereg gier i aplikacji, zarówno już wydanych, jak i wciąż czekających na premierę.
- Game Arcade | Games for Impact
- Mastering the Game | Games for Impact
- Changing the Game | Games for Impact
- JAAA! | Games for Impact
- Pokażę ci fajną historię – Visual Novel dla dzieci | Games for Impact
- Gry jako narzędzie zmiany społecznej | Games for Impact
- Critical Gaming | Games for Impact
- Średniowiecze z Minecraftem – warsztaty | Games for Impact
- Gaming the Archive | Games for Impact
- Games for Health | Games for Impact
- Anatomia z Minecraftem – warsztaty dla rodzin | Games for Impact
- That Dragon Cancer | Games for Impact
Rejestracja
Niestety limit miejsc na wszystkie wydarzenia został wyczerpany.
Osoby zarejestrowane prosimy o poinformowanie organizatora festiwalu o ewentualnej rezygnacji z udziału w wybranych wydarzeniach (e-mailem na adres bog@nina.gov.pl lub telefonicznie pod numerem 22 380 49 95).
W przypadku wszystkich wydarzeń festiwalowych osoby spóźnione mogą nie zostać wpuszczone na salę.
Korzystanie ze stanowisk z grami w sekcji Game Arcade jest bezpłatne i nie wymaga rejestracji.
Korzystanie z aplikacji VR i Hololens wymaga rejestracji, która będzie prowadzona podczas wydarzenia.
Rejestracja na wydarzenia w ramach festiwalu jest jednoznaczna z akceptacją regulaminu festiwalu.
Rejestracja na pokazy XR for Impact w ramach Game Arcade oznacza akceptację regulaminu pokazów VR i regulaminu pokazów Hololens.
Język
Tłumaczenie symultaniczne EN>PL i PL>EN będzie dostępne na wszystkich wydarzeniach poza warsztatami z Minecrafta, Visual Novel oraz Grach jako narzędziu zmiany społecznej.