ANIMA POLONIA to trzecia odsłona I Tygodnia Polskiego Filmu w Meksyku. Odbędzie się w Meksyku, w mieście Monterrey w dniach 12-17 lipca 2022 roku. Przegląd dedykowany polskim filmom animowanym i eksperymentalnym z okresu od lat 50-tych XX wieku po produkcje minionego roku odbył się już w dwóch miastach: Mexico City (maj 2022) i Guadalajarze (lipiec 2022). Zaprezentowanych zostanie 60 filmów w 6 sekcjach tematycznych podczas 13 projekcji w meksykańskiej filmotece, Cineteca Nuevo León.
Organizatorami ANIMA POLONIA w Monterrey są Ella Films i Cineteca Nuevo León, a partnerami Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Meksyku, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi oraz Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA). Wydarzenie odbywa się przy współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza, Fumi Studio, Aurum Film, Bow & Axe Entertainment, Fixa Film, Andersa Street Art and Media oraz Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej. Polski organizator i producent ANIMA POLONIA, Ella Films, otrzymał współfinansowanie od osób prywatnych oraz ze środków publicznych z Ambasady RP w Meksyku oraz Instytutu Adama Mickiewicza w ramach programu „Kultura polska na świecie”.
Program ANIMA POLONIA został podzielony na sekcje tematyczne: PIOTR DUMAŁA, THE BEST OF LODZ FILM SCHOOL, WARSZTAT FORMY FILMOWEJ, BAJKI NIE DLA DZIECI, METAFORY WOLNOŚCI I ZNIEWOLENIA oraz BAJKI DLA DZIECI – BOLEK I LOLEK.
Inauguracja ANIMA POLONIA w Monterrey odbędzie się 12 lipca 2022 r. w Cineteca Nuevo León, podczas której pokazane zostaną 4 filmy Piotra Dumały: „Walka, miłość i praca” (2009), „Zbrodnia i kara” (2000), „Ostatnia wieczerza” (2019) i „Kołysanka” (2012). Wstęp bezpłatny.
Sekcja THE BEST OF LODZ FILM SCHOOL to 17 filmów studenckich powstałych w latach 2012-2021 w łódzkiej szkole filmowej (PWSFTviT).
WARSZTAT FORMY FILMOWEJ przybliży twórczość neoawangardowej grupy artystycznej, działającej w Łodzi jako koło naukowe przy Szkole Filmowej w latach 1970-1977. W szeregach „Warsztatu” znaleźli się m. in.: Józef Robakowski, Zbigniew Rybczyński, Janusz Połom, Wojciech Bruszewski i Ryszard Waśko, których 15 filmów zebrano w 8 blokach tematycznych charakteryzujących ich działalność filmową. W bloku ANIMACJA zobaczymy m.in. film Zbigniewa Rybczyńskiego „Skład 6800” (1972), którego nie można odnaleźć w sieci, a w bloku PŁASKOŚĆ FILMU „Test” (1971) Józefa Robakowskiego z kolekcji prywatnej reżysera zdigitalizowany z taśmy 35 mm.
BAJKI NIE DLA DZIECI to sekcja animacji dla dorosłych, w których twórcy wykorzystują motywy fabularne, przywołują postaci z bajek i baśni, niekiedy decydują się na dekonstrukcję utrwalonych w kulturze, znanych od pokoleń historii. Podczas godzinnego seansu zobaczymy dziewięć krótkich metraży m.in. „Ostrożność” Jerzego Kotowskiego (1957), najstarszy film przeglądu, a z najnowszych, „Cipkę” (2016) Renaty Gąsiorowskiej.
METAFORY WOLNOŚCI I ZNIEWOLENIA to zestaw dziewięciu filmów ukazujących, jak polscy twórcy animacji wypracowali szczególny język symboli i metafor oraz odsyłali w swoich filmach do konkretnej rzeczywistości społeczno-politycznej totalitarnego kraju. Obejrzymy m.in. „Konflikty” (1960) i „Fotel” (1963) Daniela Szczechury, „Ściany” (1987) i „Wolność nogi” (1988) Piotra Dumały, a z filmów ostatnich lat, „Ja, zwierzę” Michaliny Musialik (2016).
BAJKI DLA DZIECI – BOLEK I LOLEK to idealny poranek dla najmłodszych widzów, ale nie tylko. W latach 70-tych meksykańska telewizja prezentowała serię z bielskiego Studia Filmów Rysunkowych. Sześć odcinków z serii „Bajki Bolka i Lolka” po rekonstrukcji cyfrowej zawiera m.in. „Czarodziejskie lustro” i „Latający kufer Alfreda Ledwiga oraz „Uwięzioną królewnę” Władysława Nehrebeckiego.
Program ANIMA POLONIA opracowała organizatorka 1. Tygodnia Polskiego Filmu w Meksyku, Ela Chrzanowska (Ella Films), przy współpracy z kuratorami filmowymi: Krzysztofem Brzezowskim (sekcja THE BEST OF LODZ FILM SCHOOL), Alicją Cichowicz (sekcja WARSZTAT FORMY FILMOWEJ), Katarzyną Mąką-Malatyńską (sekcje: BAJKI NIE DLA DZIECI oraz METAFORY WOLNOŚCI I ZNIEWOLENIA) oraz z reżyserem Piotrem Dumałą (sekcja: PIOTR DUMAŁA).
Lista sekcji i filmów: http://cinepolacoenmexico.pl/programa-anima-polonia/peliculas/anima-polonia-2022-monterrey/
Zwiastun: https://www.youtube.com/watch?v=2_I1ikaWA10
Reportaż z ANIMA POLONIA w Mexico City: https://www.youtube.com/watch?v=TBgE290oak4
Więcej informacji o ANIMA POLONIA: www.animapolonia.pl www.cinepolacoenmexico.pl www.facebook.com/ANIMAPOLONIA www.facebook.com/cinepolacoenmexico https://twitter.com/cinepolacomx www.instagram.com/cinepolacomx www.youtube.com/c/CINEPOLACOPL
Organizatorzy:
Ella Films, Cineteca Nuevo León
Partnerzy:
Ambasada RP w Meksyku, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera w Łodzi (PWSFTviT), Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (FINA)
Współpraca:
Instytut Adama Mickiewicza, Fumi Studio, Bow & Axe Entertainment, Andersa Street Art and Media, Fixa Film, Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej, Aurum Film.
Specjalne podziękowania dla:
Pani dr hab. Milenia Fiedler, rektorka Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi za przyjęcie zaproszenia do partnerstwa oraz wyrażenie zgody na bezpłatne licencje i kopie do 43 filmów z archiwum szkoły; Pan Robert Kaczmarek, dyrektor Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, za wyrażenie zgody na współpracę oraz bezpłatne licencje i kopie do 7 filmów z archiwum FINA; Pani Małgorzata Kamińska-Bruszewska za wyrażenie zgody na pokazy filmów Wojciecha Bruszewskiego; Fumi Studio za bezpłatne licencje oraz udostępnienie kopii na pokazy filmów Piotra Dumały: „Ostatnia wieczerza” (2019) oraz „Hipopotamy” (2014); Aurum Film za bezpłatną licencję na pokaz filmu Piotra Dumały „Kołysanka” oraz Fumi Studio za udostępnienie kopii cyfrowej; Pan Marek Nowowiejski i Bow & Axe Entertainment za bezpłatną licencję na pokaz filmu Piotra Dumały „Zbrodnia i kara” (2000) oraz Fixa Film za przygotowanie kopii DCP; Andersa Street Art and Media za bezpłatną licencję na pokaz filmu Piotra Dumały „Walka, miłość i praca” (2009) oraz dla Fumi Studio za udostępnienie kopii cyfrowej; Pan Maciej Chmiel, Dyrektor Studio Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej za bezpłatną licencję na pokazy 6 odcinków z serii „Bolek i Lolek”; Dział Techniki Montażu w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi pod kierownictwem Edyty Sęk-Koniarskiej za przygotowanie kopii pokazowych z hiszpańskimi napisami; Marzena Zeta-Misiurek za tłumaczenia na język hiszpański; Argelia González Cervantes za korektę tłumaczeń w języku hiszpańskim. José Sánchez Salgado za projekty plakatów i materiałów graficznych przeglądu. Piotr Thieme za kreację stron internetowych ANIMA POLONIA.
Kontakt:
ELLA FILMS
Ela Chrzanowska ellafilmspl@gmail.com
Telefon Meksyk: +52 55 1389 1708
Whatsapp: + 48 605 832 489
www.animapolonia.pl www.cinepolacoenmexico.pl