Aktualności
PRZEWODNIK AUDIOWIZUALNY. WARSZTATY ONLINE DLA MŁODZIEŻY
Data publikacji: 12 / 02 / 2021

PRZEWODNIK AUDIOWIZUALNY. WARSZTATY ONLINE DLA MŁODZIEŻY

Wszystkie tematy i problemy poruszane podczas zajęć są zgodne z podstawą programową i mogą posłużyć także jako rodzaj wstępu i przygotowania do matury lub egzaminu kończącego edukację w szkole podstawowej

Żyjemy w czasach kultury audiowizualnej. Zewsząd otaczają nas obrazy i dźwięki. Chodzimy do kina. Oglądamy filmy i seriale w Internecie. Zachwycamy się teledyskami i nagraniami z koncertów. Bacznie przyglądamy się reklamom. Codziennie korzystamy z Instagrama, TikToka i innych mediów społecznościowych. Śledzimy vlogi. To właśnie one, wszystkie te media, z reguły pozwalają nam dzisiaj lepiej poznać i zrozumieć świat. Nie zawsze jednak posiadamy właściwe kompetencje do ich odbioru. A rzeczywistość audiowizualna, mimo iż bardzo często wspaniała, rozwijająca i poszerzająca nasze horyzonty, potrafi również nieść ze sobą całkiem sporo pułapek. Do udziału w zajęciach online z cyklu PRZEWODNIK AUDIOWIZUALNY. WARSZTATY NIE TYLKO FILMOWE zapraszamy zatem zorganizowane grupy uczniów w wieku 12-19 lat. W czasie angażujących warsztatów wspólnie przyjrzymy się rzeczywistości medialnej, w której razem funkcjonujemy każdego dnia, zdobywając przy tym umiejętność analizy i krytycznego odbioru nie tylko filmów, ale także innych utworów audiowizualnych.

Wszystkie tematy i problemy poruszane podczas zajęć są zgodne z podstawą programową i mogą posłużyć także jako rodzaj wstępu i przygotowania do matury lub egzaminu kończącego edukację w szkole podstawowej.

Prowadzący

Karol Jachymek – kulturoznawca, filmoznawca, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Kulturoznawstwa Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Współtwórca i wykładowca School of Ideas – nowoczesnego kierunku służącego projektowaniu innowacji społecznych i biznesowych. Ekspert w obszarze edukacji, kultury młodzieżowej, zmian generacyjnych, komunikacji w (nowych) nowych mediach i trendów w popkulturze. Prowadzi szkolenia dla młodzieży i dorosłych z zakresu edukacji medialnej, (pop)kulturowej i filmowej, a także technik kształcenia na odległość, myślenia projektowego (Design Thinking) i tworzenia innowacji społecznych. Współpracuje m.in. z Uniwersytetem Dzieci, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją Szkoła z Klasą, Filmoteką Szkolną, Nowymi Horyzontami Edukacji Filmowej, KinoSzkołą i Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym. Autor książki Film – ciało – historia. Kino polskie lat sześćdziesiątych.

Proponowane tematy

  1. PRZEKAZY

W dzisiejszym świecie zewsząd otaczają nas tysiące przekazów audiowizualnych. Jak nie zagubić się wśród tego, co mówią do nas reklamy, vlogi czy niezliczone materiały filmowe oglądane przez nas każdego dnia? W czasie zajęć nauczymy się więc krytycznego odbioru tego typu treści oraz metod, które pozwolą nam skutecznie je analizować.

 

  1. MEDIA

Korzystanie z mediów społecznościowych stało się bardzo istotną częścią naszej codzienności. Pojawienie się Facebooka, Instagrama czy TikToka wyraźnie wpłynęło również na nasz sposób funkcjonowania w świecie. Podczas warsztatów przyjrzymy się więc historii i specyfice (nowych) nowych mediów, charakterystycznym dla nich praktykom oraz językowi, z pomocą którego się w nich komunikujemy.

 

  1. PRZENIKANIA

Świat mediów cyfrowych w ogromnym stopniu wpływa na całość naszego doświadczenia kulturowego. Tym samym granica pomiędzy językiem gier komputerowych, internetu i social mediów a tradycyjną literaturą czy filmem staje się coraz bardziej płynna. W czasie warsztatów porozmawiamy więc m.in. o zjawisku trans- i intermedialności oraz o tym, w jaki sposób stare i nowe media wzajemnie się przenikają.

 

  1. REMIKSY

Współczesna rzeczywistość medialna to konglomerat (ironicznych) nawiązań, parodii i powtórzeń. Nie bez przyczyny jej metaforą bywa często remiks. Nie tylko zresztą muzyczny. Każdego dnia otaczają nas przecież memy, GIF-y czy tiktoki, które same składają się z niezliczonych cytatów i zapożyczeń. Podczas zajęć przyjrzymy się więc zjawisku intertekstualności oraz nauczymy się w kreatywny sposób wykorzystywać opierające się na niej praktyki medialne.

 

  1. MANIPULACJE

Jednym z charakterystycznych doświadczeń ostatnich lat jest rosnąca nieufność wobec mediów. W docierających do nas treściach pojawiają się nie tylko próby manipulacji czy oszustw, ale też dużo bardziej skomplikowane komunikaty, jak na przykład deepfaki, które podważają wręcz naszą wiarę w jakąkolwiek możliwość samodzielnej oceny informacji i wiarygodności źródeł. Podczas warsztatów wspólnie nauczymy się więc tropić tego typu praktyki, aby skuteczniej radzić sobie z otaczającą nas często dezinformacją.

Terminy zajęć

2 marca (wtorek), godz. 11.00

9 marca (wtorek), godz. 11.00

16 marca (wtorek), godz. 11.00

23 marca (wtorek), godz. 11.00

30 marca (wtorek), godz. 11.00

9 kwietnia (piątek), godz. 11.00

13 kwietnia (wtorek), godz. 11.00

20 kwietnia (wtorek), godz. 11.00

7 maja (piątek), godz. 11.00

11 maja, (wtorek), godz. 11.00

18 maja, (wtorek), godz. 11.00

25 maja, (wtorek), godz. 11.00

1 czerwca, (wtorek), godz. 11.00

8 czerwca, (wtorek), godz. 11.00

15 czerwca, (wtorek), godz. 11.00

Zapisy

Aby wziąć udział w zajęciach, należy wypełnić formularz rejestracyjny.

Zajęcia prowadzone są z wykorzystaniem platformy Zoom. Po potwierdzeniu zapisu, najpóźniej na 1 dzień przed terminem planowanych warsztatów, uczestnicy i uczestniczki otrzymają link, który umożliwi im dostęp do zajęć.

Limit miejsc: 25-20 osób

Czas trwania warsztatów: ok. 2-2,5 godzin

Prowadzący: Karol Jachymek